Kauppa

Antti Mustonen 13.1. 15:20

Stockmannin myynti miinuksella joulukuussa

Karoliina Paavilainen

Stockmann-konsernin myynti laski selvästi joulukuussa.

Stockmann-konsernin myynti laski joulukuussa 8,8 prosenttia 133,1 miljoonaa euroa jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla vuodentakaisesta.

Stockmann Retailin eli tavaratalojen myynti laski vieläkin enemmän. Retailin myynti Suomessa laski joulukuussa 11,2 prosenttia 54,4 miljoonaan euroon.

Koko vuonna 2016 konsernin jatkuvien tuote- ja liiketoiminta-alueiden myynti oli 1 165,0 miljoonaa euroa ja kokonaistuotemyynti sisältäen Hobby Hallin oli 1 239,5 miljoonaa euroa. Myynti jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla laski 5,3 prosenttia.

”Keskityimme vuonna 2016 Stockmannin kannattavuuden parantamiseen. Uudistimme tavaratalojemme tuote- ja brändivalikoimaa, teimme muutoksia erityisesti Helsingin keskustan tavaratalon tiloihin ja vähensimme hintavetoisia kampanjoita. Vaikka muutokset näkyvät tuotemyynnin pienentymisenä, samalla myyntikate on parantunut ja kumppaneiltamme saadut palvelu- ja vuokratuotot ovat kasvaneet. Muotiketju Lindexin myynti kasvoi hyvin erityisesti kevään aikana”, toimitusjohtaja Lauri Veijalainen kertoo.

Joulukauppa sujui parhaiten Baltian tavarataloissa, joissa muodin myynti ylsi ”erittäin hyvään kasvuun”.

”Kokonaisuutena joulukauppa jäi viime vuodesta, mutta tämä myynnin kehitys ja tehdyt merkittävät säästötoimet ovat riittävät, jotta saavutamme tulosennusteemme. Stockmann-konserni tulee tekemään hieman positiivisen liiketuloksen vuodelta 2016 kahden tappiollisen vuoden jälkeen.”

Stockmann mukaan Retailin myynti jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla laski 9,3 prosenttia. Baltiassa myynti kasvoi 4,0 prosenttia. Kasvua oli sekä Tallinnan että Riian tavarataloissa. Suomessa myynti laski 11,2 prosenttia. Laskua oli eniten Oulun tavaratalossa, joka suljetaan tammikuussa 2017.

Lindexin myynti laski 6,7 prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein.

"Joulumyynti jäi tavoitteesta erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Heikon Ruotsin kruunun takia euromääräinen myynti laski 8,5 prosenttia."

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.