Nimitykset

Aleksi Ylä-Anttila 21.4. 08:15

Suomalainen asiakasuskollisuusguru sai huippupestin Kiinasta

Handout
Olli Kallioinen

Social Partyn hallituksen puheenjohtaja Olli Kallioinen on nimitetty ChinaRewards Holdingin globaalien brändien asiantuntijaksi.

Kiinalainen markkinointi- ja mediayhtiö sekä maan suurin kanta-asiakasohjelmapalvelujen tarjoaja ChinaRewards Holding on nimittänyt Olli Kallioisen globaalien brändien asiantuntijaksi (eng. Advisor, Global Brand Partnerships).

Olli Kallioinen toimii vuonna 2011 perustamansa Social Party -startupin hallituksen puheenjohtajana. Aiempi kokemus pelialalta sekä Social Partyn toiminnasta on tuonut Kallioiselle paljon kansainvälisiä kontakteja, joita hän hyödyntää uudessa pestissään.

"Jos Social Partyn kautta joidenkin toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön merkeissä vastaan tulee luontevia ja järkeviä liiketoimintamahdollisuuksia näille yrityksille Kiinan markkinoilla, kerron näistä mahdollisuuksista", Kallioinen sanoo.

Kallioisen mukaan hänellä on mandaatti toimia työssään itsenäisesti ja omilla ehdoillaan. Hän määrittelee itse, minkälaisia asiakkauuksia tavoittelee.

"Käytännössä teen, mitä haluan tehdä, milloin haluan tehdä ja miten haluan tehdä. Tämä mahdollistaa myös Social Partyn kanssa tehtävän työn ja kansainvälistymistavoitteiden viemisen eteenpäin", Kallioinen kertoo.

Uuden talouden ilmiöihin keskittyvä Red Herring valitsi Social Partyn aiemmin tässä kuussa Top 100 Most Innovative Companies in Europe -listauksensa finalistien joukkoon.

Vuonna 2011 perustettu Social Party tarjoaa kanta-asiakasohjelmille Party Coins Digital Rewards -palvelua, jolla esimerkiksi lento-matkustajat saavat mahdollisuuden lunastaa lentopisteillään digitaalisia sisältöjä, kuten pelejä, elokuvia tai muuta viihdettä jo vähäisellä pistemäärällä.

Toiminta käynnistyi nopeasti

Kallioisen mukaan hänen työnkuvansa ChinaRewards Holdingilla liittyy käytännössä uusasiakkaiden hankintaan kiinalaisyritykselle.

"Se koskee kansainvälisiä brändejä, jotka haluavat tulla Kiinan markkinoille."

Yksi jo työstettävistä asiakkuuksista liittyy Kallioisen mukaan maailmaan tunnetuimpiin kuuluvaan "app storeen". Lisäksi työn alla on Kiinassa jo toimiva kansainvälinen vähittäiskaupan konserni, jolla on Kallioiden mukaan useita tunnettuja vaatebrändejä. Hän keskittyy konsernin markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen Kiinassa.

"Listalla on myös yksi monikansallinen kahvilaketju ja tuoreimpana yksi kansainvälinen lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelma", Kallioinen sanoo.

Toistaiseksi työn alla olevien yrityksien nimiä ei voi kertoa julkisuuteen. Kallioinen arvelee kuitenkin, että kerrottavaa saattaa olla luvassa hyvinkin pian.

"Yllättävän nopeasti hommat ovat lähteneet liikkeelle. Viime viikon loppupuolella laitoin LinkedInin puolella kontakteilleni informaatiota, että tällainen juttu on nyt käynnissä. Sieltä tuli vielä viikonlopun aikana kolme yhteydenottoa, pääsiäisestä huolimatta."

Asemapaikka Helsingissä

Kallioisen mukaan hänellä on bisneksiä vireillä sekä Yhdysvaltojen että Aasian suunnalla. Myös Euroopan suunnalla tapahtuu asioita. Sen vuoksi nykyinen asemapaikka eli Helsinki on hänen mielestään myös jatkossa ainoa oikea vaihtoehto.

"Jos menisin Kiinaan jonnekin Shanghaihin, mitä minä siellä tekisin? Keskityn hyvin pitkälti länsimarkkinoilta kotoisin oleviin, globaalisti toimiviin kuluttajabrändeihin", Kallioinen sanoo.

Social Party on uudesta pestistä huolimatta edelleen Kallioiselle "iso juttu". Aika jakaantuu hänen arvioidensa mukaan puoliksi Social Partyn ja ChinaRewards Holdingin välillä.

"Vaikka olenkin Social Partyn hallituksen puheenjohtaja, olen vahvasti mukana myös operatiivisessa toiminnassa. Social Party on minun juttuni ja sitä viedään nyt maailmalla eteenpäin. Hyödynnän molemmissa tehtävissä kaikkia kansainvälisiä kontaktejani", Kallioinen sanoo.

Kommentti

28.04.2017 12:27

Keskittämällä saat enemmän

Telekilpailu siirtyi viimein kunnolla keskittämiseen. Mitä enemmän simmejä, sitä halvemmaksi tulee, vai...