Design

Aleksi Ylä-Anttila 4.10. 11:50

Suomalainen designyritys saavutti jalansijaa nopeasti: "Kansainvälistä kiinnostusta on jo ollut"

Flora of Finland
Puolukka kuvattuna mustaa taustaa vasten. Esimerkki Flora of Finlandin visuaalisesta ilmeestä.

Vuosi sitten perustettu suomalainen taide- ja designbrändi Flora of Finland on jo ylittänyt ensimmäisen tavoitteensa. Haaveena oli saada tuotteita myyntiin Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Nyt katse on jo suunnattu Aasiaan.

Flora of Finland on Anna-Mari Lämsän ja Laura Rautjoen perustama designyritys, joka sai alkunsa vuosi sitten syksyllä. Idea lähti liikkeelle harrastuksesta ja taiteellisesta Instagram-projektista.

Lämsä ja Rautjoki päättivät laskiaisena 2016, että he alkavat kuvata Suomen luonnonvaraisia kasveja mustaa taustaa vasten. Projektia varten kaksikko kehitti oman mukana kulkevan studion, jonka ansiosta kasvit saadaan kuvattua mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ne on poimittu.

"Kun päätimme toteuttaa projektin, päätimme heti, että nimeksi tulee Flora of Finland. Kun aloimme julkaista kuvia Instagramissa, tilasimme tuttavagraafikoilta meille logon. Aloimme ladata kuvia Instagramiin noin pari kertaa viikossa", Anna-Mari Lämsä kertoo.

Kaksikko huomasi, että ihmiset löytävät kuvat nopeasti. Kuvien katselijoiden joukossa oli kaikenikäisiä lapsista vanhuksiin.

"Alkoi tulla tiedusteluja, milloin kuvista on mahdollista saada esimerkiksi julisteita. Totesimme, että laitetaan firma pystyyn. Asiat tapahtuivat nopeasti, mutta määrätietoisesti ja harkiten. Asetimme itsellemme tavoitteeksi sellaisen unelman, että meistä tulee jonain päivänä suuri suomalainen designtalo."

Flora of Finlandin luova johtaja Anna-Mari Lämsä. | Kuva: Flora of Finland

 

Lämsä ja Rautjoki tekevät tiivistä yhteistyötä kumppaneina. Rautjoki on yrityksen toimitusjohtaja ja Lämsä luova johtaja. Lisäksi kaksikon tukena on kaksi bisnesmentoria sekä tekstiilisuunnittelija, joka on toistaiseksi työskennellyt yrityksen palveluksessa freelancerina.

Tuotevalikoimaan kuuluu painotuotteita, joihin sisältyvät A5-kokoiset sisustuskortit sekä A1- ja A3-kokoiset julisteet, joita myydään painosmerkittyinä rajoitettuja määriä.

Lisäksi yritys valmistaa tekstiilituotteita, kuten keittiöpyyhkeitä, joihin on painettu valokuvista tehdyt kuosit, joiden suunnittelusta on vastannut Emma-Lotta Halmkrona. Yritys myy myös lasitauluja, joissa on yksittäinen kuva. Numeroituja tauluja myydään vain 50 yhtä kuvaa kohti. Flora of Finlandilla on oma verkkokauppa sekä 13 jälleenmyyjää.

Näyteikkuna Japanin markkinoille

Joulukuussa Lämsä ja Rautjoki pääsevät Artekin kutsumana mukaan FIN/100 pop up tapahtumaan Tokioon. Tapahtuman yhteydessä järjestetään suomalaisuuteen liittyviä työpajoja.

Tapahtuman yhteydessä japanilaisille esitellään myös suomalaista designia. Tokiossa sijaitsevaan 21_21 DESIGN SIGHT -museoon perustetaan liike, jossa on esillä valikoitujen suomalaisten designbrändien tuotteita. Flora of Finland on yksi mukana olevista yrityksistä isompien brändien, kuten Iittalan, Arabian, Johanna Gullichsenin ja Lumen rinnalla.

Liike on pystyssä 6.12.–25.12. Tapahtumaan odotetaan runsaasti kävijöitä. Artek järjestää tapahtuman Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Lämsä ja Rautjoki menevät itse paikalle joulukuun alussa. Kyseessä on Lämsän mukaan iso näytönpaikka.

Lasitauluun kuvattu pihlaja. | Kuva: Flora of Finland

 

"Olemme ylpeitä siitä, että näin nuori yritys on pyydetty mukaan tällaiseen tapahtumaan. Suomessakin designalalla kuitenkin kilpailua riittää. Uskon, että valttimme on vahva visuaalisuus. Meillä on selkeät tuotteet ja ennen kaikkea selkeä tarina, joka kiinnostaa ihmisiä. Lisäksi meillä on aidot tarkoitusperät nostaa suomalaista luontoa esille ja viedä sitä maailmalle. Tämä paistaa läpi kaikesta, mitä me teemme ja miten me viestimme."

Lämsän ja Rautjoen alkuperäisenä tavoitteena oli saada Flora of Finlandin tuotteita myyntiin Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tavoite täyttyi huhtikuussa. Nyt tähtäimet on asetettu pidemmälle.

"Meidän suurin haaveemme on ollut, että löydämme Japanista jälleenmyyjiä ja saamme jalkautettua sinne bisnestä. Kansainvälistä kiinnostusta on jo ollut. Japani on selkeästi maa, jossa ymmärretään tämänkaltaisen työn ja visuaalisuuden päälle", Lämsä kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö