Media

M&M 30.5. 11:30

Suomalais-startup kehitti uudenlaisen puhemedian – tekoäly tunnistaa kuuntelijan mieltymykset

Colourbox

Suomalainen media-alan yritys Kieku Labs on lanseerannut yhteisöllisen puhemediapalvelun. Uudella palvelulla pyritään tarjoamaan kuulijalle räätälöityjä ohjelmafeedejä.

Kiekun ydinsisältöihin tulevat kuulumaan yrityksen julkistaman tiedotteen mukaan yrittäjyyteen ja yhteiskuntaan sekä hyvinvointiin ja tosielämän tarinoihin kytkeytyvät sisällöt.

Koneoppimiseen perustuva algoritmi tuottaa kuulijalle räätälöidyn feedin, joka ottaa huomioon millaisen sisällön parissa kuulija on viettänyt aikaa ja minkä sisällön yli hän on hypännyt. Kieku-betapalvelu löytyy löytyy yrityksen kotisivuilta ja iOS-sovelluksena.

"Ruuhkassa turhautuminen on varmasti jokaiselle tuttu tunne. Radiosta saattaa tulla sisältöä, joka ei ole sinua varten ja podcast-palveluiden käyttö on turhan hankalaa, kun huomio on liikenteessä. Meidän ongelma oli juuri tämä: kiinnostavan sisällön löytäminen oli liian vaikeaa ja aikaavievää", kertoo Kieku Labsin perustaja ja toimitusjohtaja Sampsa Fabritius.

iOS-sovelluksessa Kiekun käyttöliittymä oppii, mistä kuulija pitää sekä luo kuulijalle räätälöidyn feedin. Aloitettuaan kuuntelun käyttäjä voi halutessaan siirtyä seuraavaan sisältöön. Palvelun verkkosivut on suunniteltu helpottamaan sisällön selaamista ja valintaa. 

"Kieku on uusi tapa kuunnella ja jakaa puhesisältöä. Voit seurata mieluisia sisällöntuottajia tai kuunnella sisältöä, jota Kiekun tekoäly sinulle valitsee", kertoo Kiekun Data Scientist Juho Pennanen.

Kuuntelukokemuksesta pyritään luomaan yhteisöllisempi. Palvelu on yrityksen mukaan auki kaikille, jotka haluavat jakaa omia sisältöjään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö