Media

Kaisa Saario 18.10. 15:36

Suomalaiset viihtyvät yhä television ja radion äärellä, mutta some vie jo kolmanneksi eniten aikaa

Colourbox

Suomalaiset viettävät TNS Atlas -selvityksen mukaan sosiaalisessa mediassa keskimäärin 51 minuuttia päivässä..

Suomalaiset käyttävät medioiden seuraamiseen yhteensä 7 tuntia 33 minuuttia päivässä, kertoo tuore TNS Atlas -selvitys.

Suurin osa median seuraamiseen käytetystä ajasta, 58 prosenttia, kuluu selvityksen mukaan yhä perinteisten medioiden parissa. Loput 42 prosenttia vietetään verkossa.

Eri medioiden samanaikaisesta käytöstä minuuttimäärä ei kerro.

Uudistunut selvitys kertoo käyttökohteista ja etenkin netin käytön jakautumisesta aiempaa tarkemmin. Eniten aikaa vie silti perinteinen lineaarinen televisio, jota suomalaiset katsovat selvityksen mukaan lähes kaksi tuntia päivässä. Seuraavaksi eniten aikaa kuluu radiolähetyksiä kuunnellessa, mutta jo kolmantena tulee sosiaalinen media, jonka parissa suomalaiset viettävät keskimäärin 51 minuuttia.

Muihin nettipalveluihin, esimerkiksi hakukoneisiin ja verkko-ostoksiin, kuluu suomalaisilla päivässä reilu puoli tuntia. Painettujen sanoma- ja iltapäivälehtien parissa kuluu vain hieman vähemmän aikaa, ja näiden verkkopalvelut tulevat heti perässä.

Selvityksen mukaan nuoremmat kuluttavat median parissa enemmän aikaa kuin vanhemmat. Lisäminuutit tulevat verkosta, ja etenkin sosiaalisen median osuus on alle 30-vuotiailla reippaasti muita suurempi: tunti ja 20 minuuttia.

Se, että alle 30-vuotiaat käyttävät yli 50-vuotiaita enemmän aikaa verkossa ja varttuneempi väki nuoria enemmän perinteisten medioiden parissa, ei liene suuri yllätys. Ennemminkin yllättävää on, että vaikka nuorimmat suosivat verkkoa, he viettävät perinteisen television ja radion parissa yhteensä niinkin paljon kuin lähes kaksi tuntia päivässä. Lisäksi nuorilla kuluu enemmän aikaa tieto- ja kaunokirjallisuuden parissa kuin sanoma- ja iltapäivälehtien verkkopalveluissa.

Vastaavasti some tulee ajankäytössä yli 50-vuotiaillakin neljäntenä television, radion ja painettujen sanoma- ja iltapäivälehtien jälkeen, ja somen parissa kuluu heillä reilu puoli tuntia päivässä.

Edellisen, keväällä julkaistun selvityksen mukaan suomalaiset viettivät eri medioiden parissa viime vuonna 8 tuntia ja 18 minuuttia, josta 32 prosenttia kului verkossa. Jos tätä vertaisi tuoreimpaan lukuun, pudotusta olisi siis jopa 50 minuuttia, mutta verkon osuus olisi noussut 10 prosenttiyksikköä. TNS Gallupin asiakkuusjohtaja Sinikka Laine korostaa kuitenkin, että selvitykset eivät uudistuksen takia ole vertailukelpoisia.

Uudistetussa kyselymallissa mediaryhmät on määritelty uudestaan: esimerkiksi aiemmin erityisesti nuorten median käytössä näkynyt oppikirjallisuuden ryhmä on sulautettu tieto- ja kaunokirjallisuuteen, eikä siihen aiemmin käytetty aika vaikuta siirtyneen uuteen ryhmään ihan sellaisenaan.

Kantar TNS:n internetpaneeliin vastasi tammi-kesäkuussa reilu 10 000 iältään 15-74-vuotiasta suomalaista.

Kommentti

09.12.2016 11:36

Ylen vajaa kuva

Alaispäälliköt ylistävät Ylen päätoimittajaa Atte Jääskeläistä avoimin kirjein. Työntekijöiden ääni puuttuu vielä.