Verkon yksityisyys

M&M 30.6.2015 09:36 päivitetty 4.2.2016 10:58

Suomalaisia huolettaa yksityisyys verkkokaupoissa ja some-palveluissa

Colourbox

Taloustutkimuksen toteuttamassa kyselyssä selvisi, että vain 13 prosenttia suomalaisista luottaa Facebookin tietoturvaan. Some-palvelujen yksityisyydensuoja huolettaa, mutta palveluja kuitenkin käytetään.

Suomalaisista vain 18 prosenttia luottaa Googlen kykyyn pitää käyttäjien henkilötietoja turvassa, selviää Tampereen yliopiston tilaamassa ja Taloustutkimuksen toteuttamassa tutkimuksessa.

Facebookin tietoturvaan luottaa vain 13 prosenttia ja verkko-operaattoreihin tai verkkokauppoihin 32 prosenttia vastaajista. Valtaosa suomalaisista eli 68 prosenttia on huolestunut siitä, että internetin käyttäjistä kerätään yhä enemmän tietoa eri tarkoituksiin, muun muassa mainonnan suuntaamiseen.

Parhaiten henkilökohtaista tietoa digitaalisissa palveluissa ja tietokannoissa turvaavat vastaajien mielestä pankit ja vakuutusyhtiöt. Näihin luottaa 72 prosenttia vastaajista.

Suurin osa vastaajista eli 76 prosenttia haluaa tietää tarkemmin, mitä tietoja kerätään ja mihin niitä käytetään. Vastaajista 87 prosenttia haluaisi määritellä itse, mihin tarkoitukseen heidän henkilötietojaan käytetään.

Yksityisyyden eteen nähdään vaivaa

Yleisimpiä tapoja ylläpitää yksityisyyttä ovat eri salasanojen käyttö verkon palveluissa, jo tehtyjen hakuhistorioiden tuhoaminen ja evästeiden käytön kieltäminen, valokuvien kohteiden yksityisyydensuojan huomioiminen sekä puutteellisen yksityisyydensuojan omaavien palveluiden käytön välttäminen.

Tutkimustulokset osoittivat, että nuoret verkon käyttäjät ovat vanhempia ikäluokkia enemmän huolissaan yksityisyytensä säilymisestä.

Sosiaalisen median käyttöön liittyvä paradoksi on se, että vaikka yksityisyyden suojan ongelmat tiedostetaan, palveluita kuitenkin käytetään.

Suurin osa eli 64 prosenttia käyttäjistä on sitä mieltä, että on pakko suostua datan luovuttamiseen, jotta pääsee käyttämään joitain palveluita tai saa muita etuja. Palveluiden usein monimutkaisiin käyttöehtoihin on tutustuttu melko huonosti.

Facebookin käyttäjistä 63 prosenttia, Googlen käyttäjistä 40 prosenttia, Instagramin käyttäjistä 38 prosenttia ja WhatsAppin käyttäjistä 36 prosenttia ilmoittaa tutustuneensa palvelun käyttöehtoihin.

Tutkimuksessa kysyttiin tuhannelta 15-79-vuotiaalta suomalaiselta heidän mielipiteitään yksityisyydestä internetissä. Tutkimus toteutettiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMETissa. Tutkimuksen rahoittaja on Helsingin Sanomain Säätiö.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö