Brändien arvostus 2016

M&M 1.12.2016 17:07

Suomalaisten sydämet lämpenevät rukiista

Kolmannelle sijalle yksi uusi tulokas Brändien arvostus -tutkimuksessa.

Suomalaisten eniten arvostama leipäbrändi on Vaasan Ruispalat jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Toiseksi arvostetuin brändi kategoriassa on Oululainen-leipomon valmistama Reissumies.

Kolmannelle sijalle ylsi tänä vuonna porilaisbrändi Ullan Pakari.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2016 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2016. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 117 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesä–heinäkuussa 2016. Tutkimuksen vastausprosentti oli 37.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Tänä vuonna kysyttiin viime vuoden tapaan myös sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle.

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.