Hyvä lehtimiestapa

Matti Virtanen 30.11. 12:41 päivitetty 1.12. 14:05

Suomen Kuvalehti yötöissä: Ylen päätoimittaja ei herännyt sähköpostiin, juttu julki siitä huolimatta

Matti Virtanen
Pääministeri Juha Sipilä

Atte Jääskeläinen harmistui leimautumisesta pääministerin sylikoiraksi. Kuvalehti ei vastannut Ylen viesteihin: "He varmaankin nukkuivat"

Suomen Kuvalehti julkaisi keskiviikon vastaisena yönä kello 3:36 uutisen, jonka otsikko kertoi pääministeri Juha Sipilän "vaientaneen" Yleisradion Terrafame-uutisoinnissa ja että "uutisten johto hyllytti Sipilä-jutut".

Kuvalehti itse hyllytti jutustaan sen toisen pääkohteen, Yle uutisten vastaavan päätoimittajan Atte Jääskeläisen. Lehti lähetti hänelle keskellä yötä sähköpostin ja tekstiviestin, mutta Jääskeläinen ei herännyt. Juttu julkaistiin siitä huolimatta ennen aamua.

Kirjoituksesta sai sen käsityksen, että Yle uutiset ja päätoimittaja Jääskeläinen olisivat taipuneet pääministerin painostuksen alla.

Kuvalehti kertoi, että Sipilä oli lähetellyt viime perjantai-iltana useita sähköposteja Yle Uutisten toimittajalle Terrafame-uutisointiin liittyen. Viestit sisälsivät tyytymättömien kansalaisten mielipiteitä, joiden mukaan Yle käsittelee Sipilää liian kriittisesti.

Taustalla on viime viikolla ensimmäisenä Kansan Uutisissa julkaistu uutinen , jonka mukaan Sipilän sukulaisten omistama Katera Steel on saanut Terrafamen kaivokselta puolen miljoonan euron urakan.

Eduskunnan oikeusasiamies tutkii parhaillaan, olisiko Sipilän pitänyt jäävätä itsensä hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, joka päätti marraskuun alussa pääomittaa Terrafamea sadalla miljoonalla eurolla. Lisärahalla Sotkamon Talvivaarassa sijaitseva kaivos voi jatkaa toimintaansa ja yksityisten rahoittajien etsintää.

Kuvalehdelle työskentelevä freelance-toimittaja Juha Kauppinen kertoo M&M:lle saaneensa jutun aineiston kokoon tiistai-iltana. "Tein uutistyötä, joka tuotti tulosta iltamyöhällä. Laitoin Jääskeläiselle sähköpostin heti, kun oli selvää, mitä haluamme kysyä."

"Hetken päästä laitoin perään vielä tekstiviestin, jotta hän huomaisi sähköpostiviestin mahdollisimman pian. Tämä kaikki sattui tapahtumaan yöllä."

Kuvalehden päätoimittaja Ville Pernaa kertoo hyväksyneensä Kauppisen menettelyn. Hän mukaansa tekstiin tarkisti myös toinen esimies.

"Kolme silmäparia", Pernaa kertoo.

"Koko prosessissa yön mittaan esimiehet mukana. Heidän johdollaan päätetty prosessin tuo vaihe. Olimme yhteydessä iltayöstä julkaisuun asti käytännössä non-stop. Nämä kysymysasiat sovittiin yhdessä", Kauppinen kuvaa jutun valmistumista.

Mutta miksi piti pyytää kommenttia yöllä, kun yleisen elämänkokemuksen mukaan ihmiset ovat silloin nukkumassa? Niin oli myös Jääskeläinen:

"Sain kommenttipyynnön yöllä sähköpostiin klo 2 ja tekstiviestillä puolisen tuntia myöhemmin. En herännyt niihin. Kun heräsin neljän jälkeen, juttu oli jo julkaistu. Kun silloin tavoittelin toimittajaa ja päätoimittajaa, heitä ei saanut kiinni. Oli yö. He varmaankin nukkuivat", Jääskeläinen arvelee.

Hän kirjoitti myöhemmin aamulla aiheesta pitkän blogimerkinnän, jossa hän kiisti jyrkästi taipuneensa Sipilän painostukseen. Kuvalehti noteerasi Jääskeläisen näkemyksen kello yhdeksän jälkeen, mutta ei muuttanut juttunsa otsikkoa.

Pernaa puolustaa poikkeuksellista menettelyä sillä, että kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, ja että nykyisin eletään "24/7-aikaa".

"Seison jutun ja sen julkaisuajankohdan takana. Juttu tuli vähän nopealla aikataululla, mutta sen sisältö oli varmistettu ja pitää paikkansa. Tämä oli päätoimittajan linjaus."

Pernaa myöntää, että Jääskeläisen kuvaus tapahtumien kulusta pitää paikkansa. Hänen mukaansa öinen viestittely ei kuitenkaan ole Suomen Kuvalehden toiminnassa "pääsääntö", vaan lehti toimii "järkevään ajankohtaan aina kun on mahdollista".