brändit

Petra Piitulainen-Ramsay 24.3. 09:35

Suomi-brändi kiillottuu yhteistyöllä: "Mitä kauempaa meitä katsoo, sitä pienemmältä näytämme yksin"

Colourbox

Maailmalla on vaikeampi erottua ja saada näkyvyyttä yksin. Finpro uskoo Pohjoismaiden ja Skandinavian brändien tuovan imua myös Suomen matkailulle.

Matkailu-, viihde- ja lifestyle-yhtiö Virginin blogi hehkutti lappilaisten yritysten yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta ja kestäviä arvoja maaliskuun alussa. Matkailuraamattuna pidetty Lonely Planet nosti Suomen yhdeksi tämän vuoden kiinnostavimmista matkailukohteista viime syksynä. Talouselämä kertoi tapauksista viime viikolla.

Edeltävän kaltaiset, kansainväliset huomionosoitukset ovat merkittäviä Suomen matkailulle, katsoo Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen. Ei auta, vaikka palveluketjut olisivat kuinka huippuunsa hiottuja, ellei kansainvälistä tunnettuutta ole. Haasteena onkin saada huomio kääntymään kasvaviksi matkailijamääriksi, Virkkunen sanoi Matkailijatutkimuksen tuloksia esittelevässä tiedotustilaisuudessa.

"Kiinnostusta on, siihen pitää pystyä vastaamaan", Virkkunen totesi.

Suomen maabrändiä maailmalla rakentavat tahot ovat Ulkoministeriö, Tekes ja Finpro. Finpro on pyörittänyt viime vuosien aikana matkailun kasvuohjelmia, kuten merellinen saaristo, hyvinvointimatkailu – FinRelax ja Stopover Finland.

"Meille on kertynyt ohjelmista hyvin paljon osaamista alueellisesta ja teemakohtaisesta tuotekehityksestä, tuotteistamista ja markkinoinnista", Virkkunen kertoi.

Lappi ja Helsinki ovat jo nousseet paremmin matkailijoiden maailmankartalle. Nyt Finpro haluaakin viedä ohjelmista kertynyttä osaamista eteenpäin kesän tuotteistamiseksi ja kehittämiseksi.

Kimpussa pienikin on suuri

Kun Aasiassa ja Amerikassa tavoitellaan asiakaskohderyhmän kiinnostusta, Suomen kuuluvuus ja näkyvyys yksittäisenä matkakohteena ei Virkkusen mukaan välttämättä riitä.

"Jos teemme yhteistyötä muiden Pohjoismaiden kanssa, asiakkaan harkintaryhmään pääseminen on huomattavasti helpompaa", Virkkunen totesi.

"Mitä kauempaa meitä katsoo, sitä pienemmältä me näytämme yksin."

Virkkusen mielestä Suomi hyötyy selvästi Pohjoismaiden ja Skandinavian brändeistä.

"Siihen kannattaa kyllä liimautua. Maailmalla meidän pitää pystyä ja uskaltaa ajatella matkailun sisällöllisessä palvelukehityksessä riittävän isosti. Mitä enemmän pystymme lisäämään sitä arvokertymää, sitä helpommin brändi menestyy."

Esimerkiksi Suomen matkailussa paljon puhutut kiinalaiset ovat Visit Finlandin mukaan yhä kiinnostuneempia ottamaan haltuun kokonaisia alueita, kuten Pohjoismaat ja Skandinavian. He haluavat kiertää alueita sen sijaan, että pysyisivät koko loman yhdessä maassa.

Finpro korostaa verkottumista, yhteistuotannon rakentamista ja matkailun sisällöllistä arvotuotantoa myös yksittäisten alueiden brändien rakentamisessa, esimerkkeinä Järvi-Suomi ja rannikkoseutu.

Näin voidaan koota kokonaisuuksia yhdeksi isoksi brändiksi, jonka kanssa lähdetään maailmalle.

"House of Lapland tekee sitä tällä hetkellä hirveän hyvin: tuotteistamista, tuotekehitystä ja markkinointia. Toivomme, että Järvi-Suomesta pystytään rakentamaan vastaava brändi, joka leimautuu maailmalla riittävän isona."

Tässä työssä Virkkusen mukaan esimerkiksi Finnairilla on merkittävä osuus. Ilman lentoyhtiön verkostoa maailmalla Suomi olisi Virkkusen sanoin "matkailullisesti huomattavasti ohkaisemmalla jäällä".

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.