Kilpailutukset

Ville Perttula 19.6. 07:15 päivitetty 20.6. 09:40

Superson haluaa vaihtaa kilpailutukset keskusteluihin – "Emme lähde kauneuskilpailuihin"

Meeri Utti
Superson palkittiin vuoden markkinointiviestintätoimistona Vuoden toimisto -gaalassa helmikuussa. Palkinnon pokkasivat Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen, head of culture Pirjo Airaksinen ja toimitusjohtaja Samppa Vilkuna toimiston työntekijöiden kanssa.

Superson ei enää osallistu sen mielestä epäreiluihin kilpailutuksiin. Sinebrychoff luopui kilpailutuksista viime vuonna. Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexnder Sneen pitää päätöstä edelleen oikeana.

Markkinointi ja viestintätoimistojen palveluiden ostaminen vaatii osaamista, jota monelta yritykseltä vielä puuttuu. Tämän vuoksi tarjouspyynnöissä saatetaan pyytää joskus valmiita, luovaa suunnittelua vaativia töitä ennen kuin toimistoille on maksettu euroakaan.

Nyt markkinointiviestintätoimisto Superson on tehnyt periaatepäätöksen, että se ei lähde mukaan epäreiluiksi kokemiinsa kilpailutuksiin, joita toimiston toimitusjohtaja Samppa Vilkuna kutsuu kauneuskilpailuiksi.

”Kilpailutuksiin lähdemme mukaan totta kai, mutta kauneuskilpailuihin emme”, Vilkuna toteaa.

Kauneuskilpailulla hän tarkoittaa kilpailutuksia, jotka sisältävät kohtuuttoman paljon luovaa työtä ja suunnittelua jo tarjouspyyntövaiheessa. Monesti tällaisissa kilpailutuksissa halutaan nähdä esimerkiksi valmiita videoita ja somekampanjasuunnitelmia. Vilkunan mukaan tämän tyyppisiä kilpailutuksia on enemmän yksityisellä kuin julkisella puolella.

Kilpailukset ovat Supersonin luovan johtajan Anssi Järvisen mielestä vanhentunut muoto tehdä kauppaa luovalla alalla, koska maailma on muuttunut niin paljon. Superson on osallistunut vuoden aikana noin 30 kilpailutukseen, joista se on voittanut puolet.

Järvinen kertoo, että yritysten ongelmat ja tarpeet saattavat olla paljon monipolvisempia kuin he ovat ajatelleet.

”Nykyään keinovalikoimat ovat paljon laajemmat. Asiat tarvitsevat syvällisempää analyysiä. Kilpailutus on kauppatapana vanhentunut. Tämä tekeminen on nykyisin enemmän yhdessä tekemistä ja workshoppausta.”

Järvisen mukaan kilpailuttaminen on jäänne ajalta, jolloin luovien töiden esitteleminen oli ainut tapa tehdä kauppaa mainosalalla.

”Ala voi katsoa myös peiliin, koska he lähtevät mukaan tähän.”

Supersonin mielestä parempi tapa valita toimisto on kolmiosainen keskustelumalli, johon kuuluu analyysivaihe, työpajavaihe ja näkemyksen kertominen. Superson on käyttänyt mallia koko olemassaolonsa ajan ja nyt se toivoo, että malli yleistyy alalla. Kyse on Vilkunan mukaan uusi tapa toimiston valintaan.

”Hyvä puoli tässä on se, että kummatkin osapuolet ymmärtävät toisistaan enemmän”, Vilkuna sanoo.

Supersonin managing partner Mikko Siukosaari kertoo, että keskustelun ja yhdessä tekemisen kautta yritykset ja toimisto ymmärtävät toisiaan paremmin. Tarkoitus on, että asiakas keskustelee usean toimiston kanssa ennen kuin se tekee valintansa.

”Meidän täytyy tietää tarkkaan, mitä asiakas haluaa.”

Kilpailutus on kaupankäynnin mallina haasteellinen Supersonille, koska toimiston toimintamalli perustuu freelancereiden käyttöön.

”Meidän spesialistien valinta on iso osa suunnittelua”, Järvinen kertoo.

Kilpailutuksista luopuminen säästää aikaa

Kilpailuttamisen lopettaminen säästää aikaa, sanoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen.

Sinebrychoff lopetti alituisen mainostoimistojen kilpailuttamisen viime vuonna ja keskitti kaikki mainospalvelunsa Hasan & Partnersiin. Sneen kertoo, että hän ei kadu pätkääkään päätöstä keskittää kaikki palvelut yhteen toimistoon. Sneen kertoi joulukuussa M&M:lle, että yli vuosi sitten Sinebrychoffilla oli käytössään 15–20 toimistoa.

”Ei tarvitse samoja asioita selittää monelle toimistolle. Ei tässä olla toimistojen tuntiveloituksia painamassa alas, se ei ole motiivina.”

Alexander Sneen | Kuva: Sinebrychoff

Sneenin mukaan suurin etu kilpailutusten lopettamisessa on se, että markkinointia voidaan suunnitella pitkälle tulevaisuuteen. Tekeminen on Sneenin mukaan selkeämpää.

”Pystyn itse olla paljon paremmin suunnittelussa mukana. Saamme laadukkaampaa ja pitkäjänteisempää tavaraa ulos, kun strategia pysyy koko ajan samana.”

Sneen kertoo, että yhden toimiston käyttäminen on selkeyttänyt käytännön asioita.

”Perusjutuissa on paljon etuja. Laskutus on helpompaa. Prosessien seuranta on ollut tuhat kertaa helpompaa.”

Sneen kannustaa markkinointipäättäjiä keskustelemaan toimistojen kanssa ja ottamaan selvää, kohtaavatko ajatusmaailmat toimistojen kanssa.

”Menkää vaikka syömään toimistojen ihmisten kanssa ja kuunnelkaa heitä. Siitä voi tehdä päätelmiä, ovatko he sopivia yhteistyökumppaneita.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö