Konsultointi

Laura Kukkonen, Ville Perttula, Aleksi Ylä-Anttila 25.8. 08:30

Syksy avautuu valoisana – mutta kuinka käy mediamainonnan?

Colourbox

M&M keskusteli syksyn näkymistä useiden markkinoinnin, mainonnan, myynnin ja viestinnän ammattilaisten kanssa. Vaikka syksy vaikuttaa orastavan talouskasvun alla lupaavalta, mediamainonta on edelleen suurten kysymyksien äärellä.

Media keksii itseään uudelleen

Sanoma Media Finland, Aller ja Alma Media kipuilevat kaikki laahaavan mainosmarkkinan kanssa. Yhtiöt hakevatkin kasvua uusista toiminnoista sekä ulkomailta.

Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanne kertoo, että Alma Median liikevaihto pysynee tänä vuonna edellisvuoden tasolla. Painetun median alavirettä korvaa digitaalisen puolen kasvu. Telanteen mukaan Alma Median liikevaihdosta 40 prosenttia on digitaalista liiketoimintaa.

"Kannattavuutemme kehittyy oikeaan suuntaan. Meiltä lähtee painetun median kuluja pois ja digipuolelle ei niitä vastaavasti samassa mittakaavassa synny", Telanne kertoo.

Hän toivoo, että suomalaiset yritykset aktivoituisivat viestinnässään erityisesti median kautta.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne. | Kuva: handout / Rami Salle

 

"Meidän täytyy tietysti olla siinä hyvin mukana ja mieluummin kasvattaa omaa osuutta."

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta iloitsee Helsingin Sanomien kokonaistilaajamäärän käänteestä. HS:n digipalveluista maksaa jo 200 000 tilaajaa.

"Se on hieno juttu ja se on ollut tavoitteenamme. Kun yleisesti katsotaan toimialaa, niin kasvavien tilaajamäärien raportoiminen on poikkeuksellista. Se lähtee vahvasti tuotteen ja asiakkuuksien kehittämisestä", Kalsta sanoo.

Toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälän mukaan Allerin syyskuun lopussa päättyvä tilikausi on sujunut edellistä paremmin. Aiempi tilikausi päättyi liikevaihdon notkahdukseen. Tulos taas nousi plussalle.

"Median kuluttajatulojen lasku on iso trendi ja se jatkuu. Samoin perinteisen mainonnan, niin display- kuin printtimainonnankin lasku jatkuu", Aalto-Setälä kertoo.

Aller onkin laajentanut toimintaansa sisältömarkkinoinnin ja datapalvelujen puolelle yhä voimakkaammin.

Viestintätoimistojen hyvät ajat jatkuvat

Milttonin, Cocommsin ja Ellun Kanojen johtajien mukaan alan tilanne on ilahduttava, kiireinen ja täynnä mahdollisuuksia.

Ellun Kanojen suurin omistaja Kirsi Piha näkee viestinnän kysynnälle luonnollisen s-elityksen.

"Näen sen aidosti niin, että maailma on muuttunut ihan erilaiseksi. Kymmenen vuotta sitten ei edes keskusteltu siitä, että toimitusjohtajan pitäisi keskustella tavallisten ihmisten kanssa", Piha sanoo.

Piha kuvailee nykymaailmaa läpinäkyväksi ja dialogimaiseksi.

"On hyvä aika olla töissä viestintätoimistossa, koska tällainen on meidän leipälajiamme", Piha sanoo.

Cocommsin toimitusjohtaja Kaija Pohjala sanoo, että toimisto on tarkistanut tekemistään ja palvelujensa suuntaamista. Nyt on aika kasvaa.

Kaija Pohjala | Kuva: Cocomms

 

Cocommsin markkinointi tapahtuu systemaattisen, kohdennetun myynnin ja markkinoinnin lisäksi verkostojen kautta.

"Meillä on laajat kansainväliset verkostot, ja asiakkaamme suosittelevat meitä muille", Pohjala sanoo.

Pohjalan mukaan viestinnän kentällä on käynnissä positiivinen pöhinä.

"Kaikilla on varmaan kiire, koskien koko alaa", Pohjala sanoo.

Miltton Groupin toimitusjohtaja ja perustaja Mathias Järnström kertoo, että toimisto tavoittelee kaksinumeroista kasvulukua tälle vuodelle.

Miltton tekee viestinnän lisäksi mainontaa ja markkinointia. Palvelukokonaisuudet kiinnostavat asiakkaita.

"Osaamme integroida erilaisia asioita paremmin kuin ennen. Viestintä ei kosketa enää vain viestintäosastoja. Kaikki joutuvat ottamaan sen huomioon", Järnström sanoo.

Yritysviestinnässä korostuvat vahvat johtajat

Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtajana viime syksynä aloittanut Clarisse Berggårdh on halunnut kehittää yli 20 vuotta vanhan toimiston toimintakulttuuria, sillä yritysviestinnässä eletään murroksen aikaa.

"Haluan, että myös meillä ymmärretään markkinan muutos. Ei ole enää suuria rajoja sen välillä, mikä on viestintää ja mikä on markkinointia. Kaikki nämä ovat jollain tavalla mielikuviin vaikuttamista", Berggårdh sanoo.

Ihmiset odottavat yrityksiltä kannanottoja, arvovalintoja, näkemyksiä ja tekoja. Cannes Lions -festivaaleilla esiin nousivat Berggårdhin mukaan erityisesti vastuullisuus ja teot.

Clarisse Berggårdh | Kuva: Handout

 

"Ajatellaan yrityksiä, joita nyt ihaillaan. Niistä korostuvat näkyvät johtajat, jotka viestivät ja puhuvat yrityksen tarkoituksesta laajemmin kuin vain sijoittajien näkökulmasta. Tämä on iso muutos", Berggårdh toteaa.

Mediatoimistojen puolella sekä Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio että Virta Helsingin toimitusjohtaja Mika Häyrinen pitävät kasvunäkymiä hyvinä. Oman lisämausteensa tuo työskentelytapojen muutos.

"Alan kasvunäkymät ovat minusta hyvät. On tullut paljon uusia mahdollisuuksia. Uskon myös, että työskentelytavat muuttuvat. Me työskentelemme jo eri tavalla kuin aiemmin. Meidän porukkamme on ikään kuin lainassa yrityksillä tiettyihin projekteihin tietyn ajan. He työskentelevät yrityksen tiloissa", selvittää Tuula Kallio.

Muutos edellyttää myös uudenlaisten osaajien löytämistä. Virta Helsingin toimintakulttuuriin kuuluu Mika Häyrisen mukaan, että osaajia kehitetään myös talon sisällä.

"Totta kai valmiita osaajia tarvitaan, mutta samalla haluamme kouluttaa jatkuvasti uusia ihmisiä tälle alalle. Se on alan kannalta positiivista ja siten saadaan uudet ihmiset tekemään asioita oikein alusta lähtien. Parhaat talentit pitäisi ehdottomasti saada markkinoinnin pariin", Häyrinen sanoo.

Mainostajilta odotetaan monenlaisia viestejä

Viime aikojen positiivinen talouden kehitys on erityisesti mainostajien mieleen. Vaikka markkinan uskotaan syksyllä piristyvän, M&M tavoittamat mainostajat eivät ole lisäämässä markkinointibudjettejaan merkittävästi.

"Markkinointibudjetti pysyy suurin piirtein samana. Ei ole tulossa suuria muutoksia suuntaan tai toiseen. Painotukset muuttuvat sillä tavoin, että printti vähenee ja sähköiset kanavat kasvavat", kertoo Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Mia Ropponen.

Samansuuntaisia arvioita esittävät Gigantin markkinointijohtaaja Niko Sandström ja Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela. Jatkuvaan uudistumiseen on kuitenkin tarve. Mainostajilta odotetaan monenlaisia viestejä.

Elisan Hintasaarnaajat on monille tuttu esimerkki nokkeluudesta ja hauskuudesta. Katiye Vuorelan mukaan tällaiset markkinointiviestinnän ratkaisut eivät ole yksin riittäviä. Aina ei ole helppoa astua monenlaisiin saappaisiin.

Elisan vietstintäjohtaja Katiye Vuorela. | Kuva: Tommi Tuomi

 

"Luonnollisesti viihteellisyydellä on yhä tärkeä roolinsa. Uskon kuitenkin, että markkinoijan rooli monimutkaistuu entisestään, koska asiakkaita on puhuteltava monella eri tasolla. Pelkkä hauskuus ei ole yksin riittävä. Ihmiset kaipaavat brändeiltä myös syvällisempää merkitystä. Tasapainoilu eri viestien välillä voi olla joskus haastavaa", arvioi Vuorela.

Mainostajan kannalta kriittistä on se, että asiakkaan on tarpeen tullessa saatava yhteys yritykseen vaivattomasti ja nopeasti. Nopeatempoisessa yhteiskunnassa ihmisten kärsivällisyys ei ole usein korkealla.

"Kun ihmisillä on tarve, pitää olla läsnä. Ihmiset ovat nykyään nopeita reagoimaan. Jos puhelin hajoaa, ei siinä kovin montaa tuntia haluta olla ilman luuria. Kun tarve tulee, on todella tärkeää olla läsnä ja tavoitettavissa", kiteyttää Gigantin Niko Sandström.

Mainosalaa piinaa osaajapula

Mainosala on myötätuulessa Suomessa. Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola arvioi, että Hasan & Partners, Frankly Partners ja Hasan Communications ovat kaikki hyvässä iskussa.

Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo povaa kuluvasta vuodesta viime vuotta parempaa. Rajasuo kertoo, että muutaman vuoden takainen talouden alavire on väistymässä.

Miska Rajasuo

 

”Teimme viime vuonna noin miljoonan euron tuloksen kuuden miljoonan euron myyntikatteella. Se on hyvä kannattavuus tällä alalla.”

Toimistostot kuitenkin arvioivat, että taitavista osaajista on kuitenkin pulaa Suomessa. Ruola kertoo, että Hasan & Partners Groupin kaikki toimistot rekrytoivat lisää työntekijöitä tällä hetkellä.

Supersonin toimitusjohtajan Samppa Vilkunan mukaan osaajia on välillä etsitty ulkomailta asti.

Myös Rajasuo mainitsee, että Bob the Robotilla on alituinen pula luovista osaajista.

Lue kattava kokonaisuus markkinoinnin, mainonnan, viestinnän, mediamainonnan ja myynnin syksyn näkymistä tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehden numerosta 14/2017.