Yhteistyö

Kaisa Saario 28.1. 07:53 päivitetty 3.3. 15:38

Taaleritehdas päivitti brändinsä - tarjouskilpailun hintahaitari hirvitti

Taaleri / Superson

Finanssitalo Taaleritehtaan uudistusprosessin vetäjäksi valikoitui kolmen kuukauden pohdinnan jälkeen lopulta Superson. Markkinointijohtaja Kati Lehesmaa yllättyi siitä, miten suuria eroja toimistojen hinnoittelussa oli.

Finanssitalo Taaleritehdas jätti tänään 28. tammikuuta vanhan identiteettinsä historiaan nimineen kaikkineen. Yhtiön nimi on tästä lähtien kansainvälisiin suihin sopivammin pelkkä Taaleri. Taaleri julkisti tänään myös yhtiön uuden logon, uuden liikemerkin, uuden sloganin ja uuden verkkosivun. Uusi verkkokauppa aukeaa helmikuussa.

Samalla yhtiö aloitti historian ensimmäinen mainoskampanjansa, joka levittäytyy Helsingin Sanomien etusivusta muihin printteihin, sekä digiin ja radioon.

Brändiuudistuksen syy on kasvustrategia, jolla Taaleri tavoittelee asiakasmäärien nopeaa moninkertaistamista Suomessa ja myöhemmin ulkomailla.

Yhtiö on tähän mennessä profiloitunut varakkaiden sijoittajien vaihtoehtona nordeoille ja mandatumeille. Nyt se tavoittelee isommille vesille, mutta yrittää säilyttää särmänsä.

Elämä on rikkaus, julistaa uusi slogan. Tekemisen meininkiä korostaa liikemerkissä yhä tehdas, mutta 2010-luvulle päivitetystä versiosta tupruttelee digissä animoituja ajatuspilviä ja ideoita. Omistaminen kuuluu kaikille, viestii uusi verkkokauppa, jonka on määrä tehdä Taalerin rahastoihin sijoittamisesta nopeaa ja yksinkertaista. 

Markkinointijohtaja Kati Lehesmaan mukaan oli alusta asti selvää, että kasvustrategian kannalta oli tärkeää löytää juuri oikea toimisto toteuttamaan uudistus ja viestimään se oikein. Aiemmin yhtiö ei ollut käyttänyt ulkopuolista markkinointiapua lähes ollenkaan.

"Sinä voit tulla ulos vain kerran, ja se paikka on nyt", hän tiivistää.

Siksi Lehesmaa halusi tehdä toimiston kilpailuttamisen "kunnolla". Se tarkoitti kolmea kuukautta, johon sisältyi kymmeniä tapaamisia eri toimistojen kanssa. Välissä tosin oli kesäloma.

"Mieluummin käytän vähän enemmän aikaa kuin lähden tekemään sellaisen kanssa, joka ei tunnu ihan täydelliseltä", Lehesmaa sanoo M&M:lle.

Sen jälkeen kun laajan uudistusprosessin kumppaniksi valikoitui markkinointiviestintätoimisto Superson, koko projekti vietiin läpi kuudessa kuukaudessa – vieläpä siten, että sekä asiakas että toimisto ovat tyytyväisiä.

Ihmiset ratkaisevat

Lehesmaa aloitti valitsemalla kymmenen kiinnostavaa ja mahdollisimman erilaista toimistoa, joille esitteli projektin. Hän kertoo yllättyneensä siitä, miten suuria eroja toimistojen hinnoittelussa oli.

"Samalle työlle ihan järisyttävä hintahaarukka! Ei puhuta kymppitonneista vaan jopa sadasta tuhannesta. Kyllähän sillä tietysti on merkitystä, maksatko samasta työstä 250 000 vai 550 000 tai 100 000 vai 250 000", hän sanoo.

"Kävin kaikki läpi, briiffasin, pyysin ajatuksia siitä, miten koko prosessi vietäisiin läpi", hän listaa kilpailutusprosessin kulkua. "Sitten tapasin ehkä toisen tai kolmannenkin kerran, ja valikoitui neljä lopullista ehdokasta."

Ensisijaisesti Lehesmaa halusi, että hän ja hänen nelihenkinen markkinointitiiminsä löytäisivät toimiston, joka sopii yhteen Taalerin oman kulttuurin ja tekemisen meiningin kanssa.

"Ja sitten tietenkin on todella tärkeää, minkälaiset tyypit siellä on tekemässä", hän sanoo.

Hän ei suostu paljastamaan, oliko Supersonin tarjous halvin. Sen sijaan hän tyytyy toteamaan, että tarjous oli hyvä, ja että Supersonin toimintamalli on asiakkaankin kannalta kustannustehokas. Supersonilla on vain vähän omaa henkilöstöä: sen sijaan toimisto hyödyntää monikymmenpäistä suunnittelijajoukkoa, joka ei ole vakituisesti yhtiön palkkalistoilla.

Aina voi tietenkin mennä pieleen, Lehesmaa myöntää. Lopulta uudistuksen onnistumisesta päättävät asiakkaat.

Taalerin tapauksessa luottoa on sen verran, että yhteistyö Supersonin kanssa jatkuu joka tapauksessa seuraavaksi yhtiön vuoden 2014 lopussa ostaman vakuutusyhtiö Garantian brändiuudistuksella, ja tämän jälkeen on vuorossa Taalerin Turkin toimintojen brändin uudistaminen.

Taalerin liikevaihto oli 41,5 miljoonaa euroa vuonna 2014, jossa kasvua vuoteen 2013 verrattuna oli 50,9 prosenttia. Koko viime vuoden luvut julkaistaan pian, mutta selvää on, että kasvu jatkui: Tammi-kesäkuussa liikevaihto kasvoi 78,4 prosenttia vuoden 2014 ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Liikevoitto kasvoi yli 1 200 prosenttia, 2,9 miljoonasta eurosta 39,1 miljoonaan.

Tällä hetkellä First Northilla noteerattu yhtiö aikoo listautua Helsingin pörssin päämarkkinapaikalle maaliskuun loppuun mennessä.

Taalerin verkkosivujen ja -kaupan teknisestä toteutuksesta vastasi Luxus Worldwide.

Täydellistä toimistoa etsimässä: Lehesmaan vinkit

1. Tapaa ja keskustele

Markkinointijohtaja Kati Lehesmaa tuli Taaleriin OP:lta, jossa hän veti asiakaskokemuksen kehittämiseen liittyvää projektia. Edellisestä puhtaasti markkinointiin keskittyvästä työstä oli vuosia, joten tapaamiset useiden toimistojen kanssa toimivat myös päivityksenä siitä, missä kentällä mennään. Keskustelujen kautta pääsee tutustumaan tekijöihin ja saa paremman kuvan näiden ammattitaidosta ja osaamisesta.

"Se, että otin sen vaivan että näin ne kymmenen, se avasi minulle itselleni sen, että tämä on se, mitä me tarvitsemme, ja nuo voivat sen toteuttaa."

2. Hintalappu kertoo paljon

Toimiston itselleen merkkaama hintalappu on hyvä pohja, jota vasten arvioida sitä, mitä tarjous sisältää ja miten omaa ammattitaitoa ja kokonaisuutta tuodaan esiin.

3. Oikeanlaista kemiaa

Ensin täytyy tuntea hyvin oma henkilöstö ja oma toimintakulttuuri. Sen jälkeen lähdetään etsimään näille "matchiä".

"Ihminen tekee ihmiselle, se vain menee niin."

4. Käytä aikaa, näe vaivaa

Älä hosu. Hätiköidysti valikoitu toimisto, jonka tekeminen ei sovi yrityksen omaan tekemiseen, voi hidastaa projekteja tuntuvasti. Kilpailuttamiseen käytetty aika maksaa itsensä takaisin kaikkien osapuolten mielestä parempana lopputuloksena.

5. Luota intuitioon

Yritykselle tärkeiden projektien kohdalla toimiston valinta on kuin rekrytointiprosessi. Täytyy nähdä myös hienosti tehtyjen presentaatioiden taakse, sillä presentaatio ei ole se, mitä olet ostamassa.

 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).