Kauppa

Seija Holtari 19.1. 14:07 päivitetty 3.3. 15:37

Taavi Heikkilä: "S-ryhmä kasvatti viime vuonna markkinaosuutta"

Arttu Laitala
SOK-yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä.

S-ryhmän tuorein hintaisku kohdistuu salaatteihin, kukkakaaliin, jauhelihaan ja pähkinöihin.

Pääjohtaja Taavi Heikkilä arvioi tiistaina, että S-ryhmä kasvatti viime vuonna hieman markkinaosuuttaan. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan kuukausikohtaisiin myyntilukuihin. Heikkilän mukaan myyntiluvuissa S-ryhmä pärjäsi paremmin kuin markkinat keskimäärin.

Kaupan viralliset myyntiluvut julkistetaan vasta keväällä. S-ryhmä on markkinajohtaja, joten sen hyvä pärjääminen tietäisi markkinaosuuksien menetyksiä muilla. Lidl on viime vuosina kasvattanut osuuttaan ja menettäjiä ovat olleet Kesko ja sen ostama Suomen Lähikauppa.

S-ryhmä aloitti tiistaina kolmannen ruuan halpuuttamiskierroksen. Myös Kesko ja Suomen Lähikauppa alentavat hintoja.

S-ryhmä korosti tiedotustilaisuudessa jälleen kerran, että kyse ei ole kampanjoinnista vaan pysyvästä toimintatavasta. Ryhmä tehostaa toimintaansa ja siirtää etua asiakkaille hintoihin. Hinnat olisivat laskeneet joka tapauksessa, koska monien tuotteiden maailmanmarkkinahinnat ja tuottajahinnat ovat laskeneet. S-ryhmän toimintatavan muutokset ovat kuitenkin kiihdyttäneet laskua.

"Olemme sitoutuneet jatkamaan halpuuttamista tästä vielä useita vuosia eteenpäin", Taavi Heikkilä korosti.

Halpuuttamisesta on S-ryhmän laskelmien mukaan koitunut hyötyä asiakkaille yli sata miljoonaa euroa. Heikkilän mukaan tänä vuonna on luvassa vielä lisää alennuksia.

Viime vuonna S-ryhmä myi 19 miljoonaa kiloa tai litraa enemmän tavaraa kuin toissa vuonna. Asiakaskäynnit kasvoivat kahdeksalla miljoonalla. Ryhmä ei vielä paljastanut euromääräistä myyntiään eikä kannattavuuden lukuja.

Viime vuoden aikana kotimaisen juuston myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa 3,2 miljoonaa kiloa. Kotimaista lihaa myytiin 2,8 miljoonaa kiloa ja leipomotuotteita 1,1 miljoonaa kiloa enemmän kuin edellisvuonna. Tämä tarkoittaa erityisesti tuontituotteiden myynnin laskua, sillä kansa ei ahmi kilotolkulla enemmän juustoja ja leipää kuin aiemmin.

Mainokset

26.08.2016 14:35

Anna äänesi - mikä oli kesän paras aikkarimainos?

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi aiemmin tänä vuonna. Nyt äänestysvuorossa ovat kesän mainokset. Kerro mikä on mielestäsi paras, mutta muista perustella äänesi.

Henkilö

26.08.2016 07:03

Älä hämärrä viestiä

Viestintätoimisto Riannon toimitusjohtajan Riitta Auvisen mukaan vika ei ole vastaanottajassa.