Alkoholimainonta

Kimmo Lundén 17.11.2014 13:02 päivitetty 3.3.2016 14:50

Tämä on Suomi: Sinebrychoffille puolen miljoonan euron lasku olutrekkojen teippauksista

Juho Kuva
Kirsi Räikkönen

Valvira antoi ohjeet mietojen alkoholijuomien mainonnasta vuodenvaihteen jälkeen. Sinebrychoff joutuu teippauttamaan kaljarekkojensa kyljet ja nupit uusiksi.

Alkoholijuomien uusista tulkintaohjeista seuraa valtava kuluerä panimoille.

”Varmaan puoli miljoonaa euroa maksaa meille kuljetusautojen kylkien ja nuppien uudet teippaukset”, arvioi Sinebrychoffin markkinointijohtaja Kirsi Räikkönen Markkinointi&Mainonnalle.

Panimot ovat sopineet sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran kanssa kahden lakia selventävän kyselytilaisuuden järjestämisestä. Valvira vastaa tänään tiloissaan Helsingin Lintulahdessa 1,5 tunnin ajan panimoiden kyselytulvaan uusista alkoholimainonnan ohjeista.

”Asiat ovat tulkinnanvaraisia. Meitä kiinnostaa erityisesti sosiaalinen media ja sen valvominen. Fb-tykkäykset ovat uuden tulkinnan mukaan sallittuja, mutta miten yritykset pystyvät moderoimaan kuluttajien postauksia, joissa mukana on jokin alkoholibrändi?”, Kirsi Räikkönen ihmettelee.

Karhulla satoja postauksia

Hän kertoo, että esimerkiksi Sinebrychoffin Karhun sivuilla yksi postaus voi saada lyhyessä ajassa satoja kommentteja.  Olutbrändi Karhulla on omat facebook-sivut, joilla on 25 000 seuraajaa. Karhun sivuja moderoivat Räikkösen mukaan Sinebrychoffin oman markkinointiosaston ihmiset sekä mainostoimisto.

Kuljetusautojen teippauksista pelkastään Sinebrychoffille kertyy puolen miljoonan euron lasku. Koffin juomia kuljettaa toistasataa liikennöitsijöiden omistamaa autoa, ja niiden mainosteippauksista vastaa Sinebrychoff. Koffin ja Carlsbergin bränditeippausten vaihtaminen toisiin maksaa Räikkösen arvion mukaa useita tuhansia euroja autoa kohti.

Sinebrychoff uusi hiljattain Karhu-oluensa brändin ja logon. Koska alkoholimainontaa koskevan lainmuutos oli tiedossa, autoja ei ole kuvitettu vielä uusilla Karhun kuvilla.

"Netissä ei ole raja-aitoja"

Räikkönen nostaa ongelmalliseksi myös epätasa-arvoisen kohtelun. Vaikkapa Viron rekistereissä Suomeen rullaava olutrekka voi mainostaa kyljissään kilpailijoiden merkkejä. Paikallisissa jakeluautoissa mietojen alkoholijuomien näkyminen on kiellettyä.

”Kotimaisten ja kansainvälisten brändien mainonnalle ei ole raja-aitoja internetissäkään”, Räikkönen huomauttaa.

Valvira jakoi viime viikolla 60-sivuisen ohjeensa alkoholimainonnasta. Panimot ja alan yritykset ovat tavanneet ohjepumaskaa nyt vajaan viikon, ja pääsevät purkamaan kyselytulvaansa Valviran kyselytunnilla Helsingissä tänään maanantaina iltapäivällä.

Panimoala uskoo valistukseen, ei kieltoihin

Mainontasäännösten uudistuksessa tarkoituksena on suojella alkoholimainonnalta erityisesti lapsia ja nuoria.

Räikkönen ei usko, että nuorten alkoholinkäyttöä vähennetään kieltojen avulla. Panimoala uskoo ennemmin valistuksen ja itsesääntelyn voimaan.

Uudet alkoholimainonnan säänökset tulevat voimaan ensi vuoden alusta. Panimoille alkoholimainonnan kiristykset tietävät yhä kiristyvää hintakilpailua brändimainonnan vaihtoehtojen kaventuessa.

Juomayhtiö Olvi ilmoitti maanantaina aloittavansa yt-neuvottelut, jotka enimmillään voivat johtaa 35 työpaikan vähentymiseen. Olvi perustelee henkilöstön vähentämistä kiristyneen hintakilpailun lisäksi myös toistuvilla valmisteverojen korotuksilla sekä  mainonnan lisääntyneillä rajoituksilla, jotka ovat vaikeuttaneet panimon suoriutumista Suomen markkinoilla.

”Hinnasta uhkaa tulla yhä määräävämpi tekijä alkoholin käytössä ja markkinoinnissa”, Sinebrychoffin Räikkönen arvioi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.