Vuoden markkinointiteko

Henrik Muukkonen 23.1. 09:06 päivitetty 3.3. 15:38

Tämän vuoksi Halpuuttaminen on Vuoden markkinointiteko

Handout

S-ryhmän Halpuuttamista ei yksikään suomalainen ole voinut olla huomaamatta.

Markkinointi&Mainonta ja MARK Suomen Markkinointiliitto ovat palkinneet vuodesta 1991 saakka Vuoden markkinointiteon.

Palkinnon on aina saanut tavanomaisen ylittävä suoritus. Olennaista on ollut myös uuden luominen.

Kuluneena vuonna yksi markkinointiteko nousi taas selvästi ylitse muiden ja täytti palkitsemiskriteerit täydellisesti.

Palkinnon saa ehkä jopa odotetusti S-ryhmän Halpuuttaminen.

Halpuuttaminen nousi koko kansan huulille lähes päivälleen vuosi sitten, kun S-ryhmä ilmoitti laskevansa  yli 400 tuotteen hintaa Prismoissa.

Ilmoitus löi kilpailijat ja oikeastaan koko Suomen ällikällä. Suomalaiset olivat tottuneet siihen, että hinnat yleensä vain nousevat.

S-ryhmän Halpuuttamista ei yksikään suomalainen ole voinut olla huomaamatta. Halpuuttaminen on vallannut yhä uudelleen valtakunnan mediat ja aiheuttanut vilkasta ajatustenvaihtoa työpaikoilla, toreilla ja sosiaalisessa mediassa.

Tällainen jatkuva huomioimurointi on osoitus onnistuneesta ja luovasta markkinoinnista.

Halpuuttaminen on myös ravistellut koko toimialaa ja pakottanut kilpailijat liikkeelle.

K-ruokakaupat ilmoittivat alkuviikosta alentavansa 2 000 tuotteen hintoja. Lidlkin on joutunut toistamaan markkinointiviesteissään omaa halpuuttaan.

S-ryhmä ansaitsee palkinnon myös siksi, että Halpuuttamisen takana on pääasiassa S-ryhmän oma väki. Sitä ovat auttaneet seuraavat toimistot: Make it Simple Oy Helsinki, Insano, Carat Finland sekä Mr. Wolf.

Onnistumista alleviivaa vielä Halpuuttamista seurannut taloudellinen menestys.

Viime vuonna S-ryhmä myi 19 miljoonaa kiloa tai litraa enemmän tavaraa kuin toissa vuonna. Kotimaisen juuston myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa 3,2 miljoonaa kiloa. Kotimaista lihaa myytiin 2,8 miljoonaa kiloa ja leipomotuotteita 1,1 miljoonaa kiloa enemmän kuin edellisvuonna.

Lisäksi asiakaskäynnit kasvoivat kahdeksalla miljoonalla.

Pääjohtaja Taavi Heikkilä arvioi, että S-ryhmä kasvatti viime vuonna markkinaosuuttaan ja pärjäsi myyntiluvuissa paremmin kuin markkinat keskimäärin.

Näillä perusteilla Markkinointi&Mainonta ja MARK Suomen Markkinointiliitto palkitsee S-ryhmän Halpuuttamisen Vuoden 2015 markkinointitekona.

Teksti on M&M:n uutispäällikön Henrik Muukkosen palkinnonjakopuhe, joka luettiin MARK Suomen Markkinointiliiton Tammikuun Täräys -tapahtumassa torstaina 21. tammikuuta.