KAMPANJAT

M&M 17.3. 09:49

Teetkö sinä vastuullisia ostopäätöksiä? Finnwatch pyytää kampanjallaan kansalaisia välttämään halpoja hintoja

Kampanja nostaa jalustalle vähittäiskaupan lisäksi myös kuntien ostopäätökset.

Yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö Finnwatch on lanseerannut En osta halvinta -kampanjan, jonka tavoitteena on haastaa kuluttajat taisteluun hintatasoa vastaan ja herättelee miettimään valintojen vastuullisuutta.

Kampanjan on suunnattu kuluttajille ja kuntavaalilehdokkaille.

Osana kampanjaa kerätään kuluttajilta sitoumiksia, joissa he lupaavat ottaa ostoksissaan huomioon myös ihmisoikeudet tuotteiden takana. Tavoitteena on saada kaupat kilpailemaan hinnan lisäksi myös tuotteiden vastuullisuudella.

"Kaupan kiihtyvät hintakampanjat ja halpuutukset voivat käydä kalliiksi tuottajille. Olemme erityisen huolissamme hintakilpailun vaikutuksista kehittyvien maiden tuottajiin", toiminnanjohtaja Sonja Vartiala sanoo tiedotteessa.

Kampanja muistuttaa myös julkisten hankintojen roolista ja vaatii kunnallisvaaliehdokkaita sitoutumaan hankintojen vastuullisuuteen. Suomessa yhteisillä verovaroilla tehdään vuosittain ostoja noin 30 miljardilla eurolla, mutta tutkimusten mukaan hankinnoissa ei juuri koskaan kiinnitetä huomiota tuotteiden alkuperään ja sosiaaliseen vastuullisuuteen, järjestö huomauttaa.

"Kuntapäättäjillä on vielä yksittäisiä kuluttajiakin suurempi vastuu kiinnittää huomiota ostokriteerien vastuullisuuteen. Lyhytnäköiset halvimpaan hintaan keskittyvät kilpailutukset laiminlyövät ihmisoikeudet ja vievät työpaikkoja Suomesta", Vartiala kommentoi.

Sekä kuluttajat että kuntapäättäjät voivat tehdä sitoumuksen kampanjasivustolla, jossa tarjotaan myös tietoa aiheen ympäriltä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

21.07.2017 09:32

Alma Median tulos parani odotetusti

Mediatalo Alma Median oikaistu liikevoitto kasvoi lähes 34 prosenttia vuodentakaisesta huhti-kesäkuussa. Tulosta paransivat etenkin Alma Marketsin vahva kasvu Tšekissä sekä kustannussäästöt.