Sosiaalinen media

M&M 25.9. 15:49

Tekoäly mokasi pahasti: raiskausuhkaus levisi mainoksena

Colourbox

Facebookin yhteydessä on uutisoitu useista automatiikan aiheuttamista erikoisuuksista. Yksi niistä levitti käyttäjän saamaa raiskausuhkausta mainoksena.

Facebook tarjoaa uutisvirtaan mainoksia eri yrityksiltä. Somejätin omia palveluita puolestaan mainostetaan käyttäjien erityisen kiinnostavilla päivityksillä. Automaattisesti valikoituvat mainospäivitykset saattavat joskus olla kiinnostavan sijasta karmivia.

The Guardian -lehden toimittaja Olivia Solon sai kirjoittamastaan jutusta lyhyttä, mutta selväsanaista lukijapalautetta. Viestissä luki "Olivia senkin v*tun narttu! Raiskaan sinut ennen kuin tapan sinut, sinä likainen huora!". Solon julkaisi kuvakaappauksen viestistä Instagram-tilillään, jossa se luonnollisesti keräsi runsaasti huomiota. Niinpä Instagramin algoritmit päättelivät sen olevan erityisen kiinnostavaa sisältöä. Joten kuva nostettiin Facebook-käyttäjille näkyväksi mainoskuvaksi houkuttelemaan palvelun kokeilemista.

Uhkauskuvan Solon julkaisi noin vuosi sitten, mutta se nousi ainakin Solonin siskon Facebook-syötteeseen vasta noin viikko sitten.

Facebookin yhteydessä on uutisoitu myös muita samankaltaisia automatiikan aiheuttamia erikoisuuksia. Esimerkiksi mainostajille tarjottiin äskettäin mahdollisuuksia kohdistaa mainontaansa juutalaisten vihaajille. Yhtiö pyysi automaattista kategorisointia anteeksi ja ilmoitti, että vastaisuudessa ihmisryhmien määrittelystä vastaa ihminen, ei kone.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö