Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 26.1. 10:13

Tiedottamisen teesit 2017

Rami Saarela

Uusi vuosi, uudet kujeet… Vaikka vuotta on jo jokunen viikko kulunut, tulee sitä joka vuodenvaihde mietittyä muutoksia. Mitä jos pitäisi tänä vuonna koittaa tiedottamisen saralla jotain vähän erilaista, millä teeseillä sitä lähtisi tekemään? Pohdin, että alla olevalla reseptillä tulisi "erilaista".

Tiedottamisen teesit 2017

1. Valitse puolesi

Usko asiaasi. Älä ole objektiivinen, se on tylsää kaikkien mielestä.

2. Ole asenteellinen

Ota kunnon asenne puolesta ja vastaan. Rakenna vihan kautta, luota että vihaajat tuovat sinulle myös rakkautta. Mikään ei yhdistä kuten yhteinen vihollinen.

3. Kerro mielipiteitä

Mielipide riittää hyvin. On aika siirtyä nk. toisesta mielipiteestä pelkkään mielipiteeseen.

4. Intä

Toisto on opintojen äiti. Inttämisessä syntyy huomattava määrä viestejä, jolloin kohdattavien viestien määrä moninkertaistuu. Inttäminen sopii hyvin mielipiteisiin.

5. Keskity ihmiseen

Kommentoija on monta kertaa mielenkiintoisempi kuin aihe tai organisaatio.

6. Huutele sivusta

Kommentoi, älä käytä turhaa vaivaa käynnistääksesi keskustelu, kun voit varastaa muiden huomion. Any publicity is good publicity!

7. Ole ketterä

Älä suunnittele liikoja, vaan ole nopea. Keskity prosessiin ja resursointiin, joka tekee sinusta nopean. Jos haluat kommentoida on sinun parempi olla nopea. Huomioarvo on yhtä kuin se, kuinka usein olet äänessä mielenkiintoisista aiheista.

Mutta...

8. Varmista oma aloite, jos on pakko

Tule aina ulos isosti ja kovaa, ettei kilpailijat vie huomiota yllä mainituilla keinoilla.

9. Oma- ja sosiaalinen media ensin

Tiedota asia aina ensin kaikkiin omiin sosiaalisiin kanaviin ja omiin medioihin. Lehdistö hoituu aikanaan tai nappaa aiheen sosiaalisesta mediasta.

10. Eri viestit eri vastaanottajille

Tarjoa vaihtoehtoisia näkökulmia omaan viestiisi. Lähetä tiedote eri muodoissa ja eri näkökulmilla eri vastaanottajaryhmille.

PS. Näille teeseille on pakko laittaa vastuuvapauslauseke, en ota vastuuta teesien käyttämisestä yritysviestinnässä. Vinkkinä sen verran, että jos nämä eivät toimi, niin voihan sitä aina todeta asiakkaalle tai esimiehelle, että VITSI VITSI… Huumorilla tässä… Toimiihan taktiikka politiikassakin, aina välillä.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vapa Impactin partneri ja strategiajohtaja.