Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 20.6. 07:30

Toimeksiantona asiantuntijaprofiili ilman asiantuntijoita?

Rami Saarela

Viestinnän tekijät törmäävät usein työssään omituiseen paradoksiin. Johto haluaa vahvasti, että yrityksen osaamista ja asiantuntemusta tuodaan esiin viestinnän kaikin tavoin. Sisäisessä viestinnässä puolestaan halutaan tuoda esiin menestystarinoita, parhaita käytäntöjä ja menestyjiä.

Heti näiden aivan järkevien tavoitteiden asettamisen jälkeen logiikka usein katoaa. Seuraa keskustelu, jossa on mukana aimo annos sekä pelkoa päästää asiantuntijat irti että halu pitää heidät piilossa parhaiten suojeltuna salaisuutena.

Siis toisin sanoen, omaa asiantuntijaprofiilia pitää saada nostettua, kunhan ei meidän omalla asiantuntemuksella. Toki peruskuvio on useille työelämästä tuttu, kovat tavoitteet ilman resursseja. Mutta silti, voiko asiantuntijuusprofiilia nostaa ilman asiantuntijoita? Jostain se asiantuntemus pitää ammentaa, lisäksi Edelmanin 2017 Trust barometerin mukaan asiantuntija on lähes kaksi kertaa luotetumpi yhtiön spokespersonina, kuin yhtiön toimitusjohtaja.

Ymmärrän johdon järkeilyä, mutta en hyväksy sen ristiriitaisuutta. Tottahan toki kilpailijat palkkaavat heti ne parhaimmat osaajat, jotka ovat esillä. Uusia yhtä hyviä ei löydä helposti ja se maksaa. Tai mikä pahempaa, asiantuntijat tajuavat oman arvonsa ja pyytävät lisää liksaa. Joka tapauksessa, johto pelkää omien resurssiensa puolesta, vaikka he ovat itse asiassa aivan samassa asemassa. Myös he esiintyvät ja edustavat yritystä julkisuudessa. Yritys on voinut käyttää vuosia johtajan profiloimiseen. Yhtälailla yhtiön hallitus ja omistajat ottavat riskin heidän kohdallaan, hänethän voidaan koska tahansa palkata muualle. Miksi se olisi yhtään eri asia?

Nyrkkisääntönä; se riski näissä hommissa on otettava! Työolot ja työnkuva kuntoon, palkkaus ja arvostus kohdalleen ja pelko pois. Viestintä ei ole ilmaista, eikä teidän viestintää tekevät asiantuntijat. He ovat investointi, kuten kaikki viestintä. Johtaja, kohtele asiantuntijoita, kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan. Niin hallitus ja omistajat tekevät teidänkin kohdallanne. Pitäkää huolta, että esille nostettavat asiantuntijat eivät halua lähteä.

Myös kontrollin puute huolestuttaa. Jos asiantuntijan päästää ääneen, niin nehän voivat sanoa Ihan mitä tahansa? Varsinkin sosiaalisessa mediassa, jonka merkitys asiantuntijaprofiloinnissa vain kasvaa kasvamistaan.

Rehellisesti, voin ymmärtää että sosiaalinen media sisältää riskejä, mutta silti? Henkilökohtaisesti en vain pysty käsittämään miksi samaiselle henkilölle on annettu puhelin ja sähköposti, kyllä niilläkin kohuja saa aikaan, jos niikseen tulee! Kuten myös heidän henkilökohtaisilla sosiaalisen median kanavillaan, jotka heillä varmasti jo on. Jätän tämän vain tähän.

Yhtä kaikki, sen verran uskallan itse sanoa, että pelokkaat piilottelijat eivät näkyvyyskisassa pärjää!  Johtaja, toivottavasti piilottelun sijaan kätket nämä sanat sydämeesi. Yrityksesi asiantuntijaprofiilin parantaminen lähtee loppujen lopuksi pienistä asioista!

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö