Vaikuttajamarkkinointi

M&M 15.8. 15:27 päivitetty 15.8. 15:52

Toimisto onnistui huijaamaan brändejä: feikkivaikuttajat solmivat yhteistöitä

Mediakix loi mallin avulla kuvitteellisen Instagram-vaikuttajan.

Yhdysvaltalaistoimisto Mediakix onnistui luomaan "Alexa Raesta" ja "Amanda Smithistä" vakuuttavia vaikuttajia vilpillisin konstein.

Brändit investoivat mielellään vaikuttajamarkkinointiin tavoittaakseen nuorta yleisöä. Kiinnostus vaikuttajayhteistöihin on kasvamassa niiden tehokkuuden takia. Esimerkiksi Yhdysvalloissa brändit investoivat viime vuonna 570 miljoonaa dollaria Instagram-vaikuttajamarkkinointiin, arvioi eMarketer.

Mainosrahojen toivossa eräät vaikuttajat ovat turvautuneet ostamaan itselleen seuraajia, kommentteja ja tykkäyksiä lisätäkseen houkuttelevuuttaan brändien silmissä.

Feikkikäyttäjät, -seuraajat, -tykkäykset ja -kommentit ovat kasvava ongelma Instagramissa, eikä niiden tunnistaminen ole aina helppoa. Ongelman tunnettuuden lisäämiseksi yhdysvaltalainen vaikuttajamarkkinoinnin toimisto Mediakix toteutti kokeilun tästä uudenlaisesta verkkomainonnan huijauksen muodosta ja selvitti, voiko feikkikäyttäjiä ostamalla saavuttaa yhteistyösopimuksia brändien kanssa.

Kokeilua varten toimisto loi kaksi fiktiivistä Instagram-vaikuttajaa, joille toimisto osti kommentteja ja seuraajia. Vakuuttavien feikkivaikuttajien tilien luomiseen toimisto käytti kaksi päivää. Seuraajia ja sitouttamista kerättiin kahden kuukauden ajan.

Toinen luoduista vaikuttajista, "Alexa Rae" oli lifestyleen ja muotiin keskittyvä Instagram-malli, joka käytti Instagramissa nimeä calibeachgirl310. Vakuuttavan hahmon luomista varten toimisto palkkasi mallin, jonka kanssa luotiin sopivaa sisältöä tilille yhden päivän kuvauksissa. Tälle vaikuttajalle toimisto onnistui ostamaan 50 000 käyttäjää minimaalisilla investoinneilla.

Feikkivaikuttaja "Amanda Smith", jonka Instagram-tili löytyy nimellä wanderingggirl, oli taas matkakuvaamiseen erikoistunut valokuvaaja. Kyseisen tilin luomiseen toimisto käytti vain ilmaisten kuvapalveluiden kuvia muun muassa Pariisista ja Yosemitesta. Tälle vaikuttajalle toimisto onnistui ostamaan 30 000 seuraajaa.

Kun tileillä oli riittävästi seuraajia, niille tehtiin tunnukset useille tunnetuille vaikuttajamarkkinointidiilejä tarjoaville palveluille. Niiden kautta toimisto onnistui solmimaan kummallekin tilille kaksi yhteistyösopimusta. Kampanjoissa feikkivaikuttajille tarjottiin joko rahaa tai ilmaisia tuotteita tai kumpaakin, yhteensä 500 dollarin arvosta.

Mediakixin perustaja Evan Asano huomauttaa Adweekille kirjoittamassaan artikkelissa, että vilppi seuraajien ja sitouttamisen määrässä on helpompaa pienemmissä kokoluokissa. Siten riski on olemassa erityisesti pienemmille brändeille, jotka tekevät yhteistyötä "mikrovaikuttajien" kanssa.

Bisneksen suuruus Yhdysvalloissa huomioiden feikkivaikuttajien kanssa solmittuihin yhteistyösopimuksiin voidaan arvioida menevän merkittäviä summia, Asano toteaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.