Kauppa

Aleksi Ylä-Anttila 16.6. 12:14

Tokmannin Heikki Väänänen: "Ei voi rakentaa pelkästään hintamielikuvan varaan"

Petteri Paalasmaa
Tokmannin toimitusjohtajan tehtävät syksyllä jättävä Heikki Väänänen ei tiedä vielä varmuudella, mitä hän aikoo tehdä jatkossa.

Halpakauppaketju Tokmanni antoi torstaina tulosvaroituksen. Sen toimitusjohtaja Heikki Väänänen on jo aiemmin ilmoittanut lopettavansa Tokmannilla syyskuun loppuun mennessä.

Heikki Väänänen jättää paikkansa Tokmannin toimitusjohtajana syyskuun loppuun mennessä.  Useamman vuoden kasvun jälkeen edessä ovat uudet haasteet. Vähittäiskauppa elää jatkuvassa muutoksen tilassa.

Tokmanni  on noussut  Heikki Väänäsen  toimitusjohtajakaudella Pohjoismaisen suurimmaksi halpakauppaketjuksi. Vuoden 2017 ensimmäinen vuosineljännes on kuitenkin ollut haastava. Tulos on jäänyt markkinaodotuksia matalammaksi.

Torstaina yhtiö antoi pörssin sulkeuduttua tulosvaroituksen.  Nordea n analyytikot luonnehtivat Tokmannin varoitusta "rankaksi".

Tokmannin osake painui torstaina 1,8 prosenttia 8,40 euroon. Analyytikoiden mukaan viime vuonna pörssiin listautuneen yhtiön osake on kehittynyt heikosti kalenterivaikutuksen sekä talven poikkeuksellisen leudon sään vuoksi.

Kaupan ala on herkkä muutokselle. Väänäsen mukaan pelkän hintamielikuvan varaan rakentaminen ei ole pitkässä juoksussa voittava konsepti.

"Ei voi rakentaa pelkästään hintamielikuvan varaan. Asiakas vaatii myös muita asioita. Hinnan lisäksi olemme kiinnittäneet paljon huomiota vastuullisuuteen", Väänänen sanoo.

Vastuullisuusmielikuvaa on Tokmannilla vahvistettu tukemalla  Veikko  ja  Lahja Hursti n Laupeudentyö ry:n toimintaa vuodesta 2011 alkaen. Vuosittainen summa on ollut Väänäsen mukaan 30 000 euroa. Vuonna 2016 Tokmanni tuki senioreiden, nuorten kriisityön lapsiperheiden sekä erityisryhmien parissa toimivan HelsinkiMission työtä 27 000 eurolla.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin asiakasymmärrys. Väänänen havainnollistaa esimerkillä, kuinka vähittäiskauppa elää jatkuvassa muutoksen tilassa. Tätä kehitystä on osattava lukea ja ennustaa. Aina se ei ole helppoa.

"On oltava avoin muutoksille. Vähittäiskauppa on todella kehitysaltis. Meidän valikoimamme kattaa noin 25 000 tuotetta. Puolet niistä tuotteista uudistuvat joka vuosi. Ja niitä, mitkä eivät uudistu, pitää myös parantaa. Se kuvaa asiakkaiden kulutustottumuksien pientä jatkuvaa kehittymistä hyvin", Väänänen sanoo.

Lue Heikki Väänäsen koko haastattelu tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 12/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö