Kampanjat

M&M 16.2. 13:55

Tom of Finland -kampanja iski someen raketin lailla: "Todella kova luku"

Veikko Kähkönen
Entinen Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Bruce Oreck.

Yhteensä 130 000 henkilöä on ottanut viikon aikana osaa I am Tom of Finland -kampanjaan sosiaalisessa mediassa. Määrä on yllättänyt sekä Tom of Finland -elokuvan tuottajat että kampanjan suunnitelleen Bob the Robotin edustajat.

I am Tom of Finland -kampanja lanseerattiin viikko sitten keskiviikkona 8. helmikuuta. Heti ensimmäisenä päivänä kuvageneraattorissa tehtiin jopa 28 000 kampanjakuvaa ja viikossa kuvia on luotu 130 000.

Kampanjaa ja elokuvan teemoja ovat mukana tukemassa myös 19 julkisuuden henkilöä ja kolme suomalaistaiteilijaa.

Kampanjan tavoitteena on luoda suomalaisille alusta ja työkaluja, joilla he voivat ilmaista tukensa tasa-arvoisuudelle ja elokuvan teemoille. Vahvan somemainonnan lisäksi kampanja jalkautui maanantaina Helsingin Rautatientorin kompassitasolle ja metroasemalle.

"Olemme häkeltyneitä kampanjan menestyksestä ja ylpeitä suomalaisten avoimesta suhtautumisesta elokuvan arvoille. Lähes 130 000 ihmistä on jo antanut kasvonsa rohkeudelle, rakkaudelle ja vapaudelle", sanoo Annika Sucksdorff, Helsinki-filmin toimitusjohtaja ja yksi Tom of Finland -elokuvan kolmesta tuottajasta.

Kampanjaan kuuluu kuvageneraattori, johon kuka tahansa voi osallistua elokuvan verkkosivuilla. Itsensä näköisen I am Tom of Finland -taidekuvan voi jakaa kavereille omissa somekanavissa hashtagilla #IAMTOMOFFINLAND.

"Kampanjasivulla on tähän mennessä vietetty aikaa yhteensä 475 600 minuuttia, eli 330 päivää, mikä on todella kova luku yhdelle viikolle. Yleisö on myös luonut aktiivisesti omia Tom of Finland -taidekuvia. Tällä hetkellä olemme rekisteröineet jopa 130 000 luotua kampanjakuvaa, ja luku vain kasvaa", kertoo luova johtaja Mikko Kalso Bob the Robotista, joka on suunnitellut ja toteuttanut kampanjan osana Tom of Finland -elokuvan markkinointikumppanuutta.

Elokuvan tuottajien ja yhteistyökumppanien mukaan kampanja on herättänyt myös kansainvälistä huomiota. Kolmasosa verkkokävijöistä on ulkomailta.

"Kampanjan kansainvälistä viraalisuutta ei ole haittannut edes se, että kuvageneraattori on tässä vaiheessa vielä täysin suomenkielinen. Viesti rohkeudesta, rakkaudesta ja vapaudesta on ajankohtainen teema niin Suomessa kuin ulkomaillakin", sanoo Sucksdorff.

Julkisuuden henkilöistä kampanjassa ovat mukana muun muassa Marco Bjurström, Chisu, Tuomas Enbuske, Bruce Oreck, Jari Sillanpää, Jenni Vartiainen, Maria Veitola ja Stefan Wallin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.