Alkoholi

Ville Perttula 14.7. 08:13

Tom of Finland valloittaa maailmaa nyt vodkapullon kyljessä – taustalla Ron Jeremy -rommista tutut mainosmiehet

One Eyed Spirits
Olli Hietalahti, Tom of Finland -vodkan mainoskasvo Niklas Högner ja Jouko Laune

One Eyed Spiritsin tavoite on aluksi ottaa haltuun isoja Euroopan kaupunkeja kuten Madrid, Berliini ja Lontoo. Tällä hetkellä vodkaa myydään jo Suomessa, Britanniassa ja Tanskassa. Ensi vuonna vodkaa aletaan myydä Yhdysvalloissa.

Taiteilija Touko Laaksosen (1920–1991) Tom of Finland -hahmoilla myydään Suomessa nykyisin melkein mitä vain, nyt myös vodkaa.

Tom of Finland Organic Vodkan taustalla on mainosmiesten Olli Hietalahden ja Jouko Launeen One Eyed Spirits. Muun muassa SEKissä, Hasan & Partnersilla ja mainostoimisto Kingissä työskennellyt Hietalahti kertoo Tom of Finlandilla brändin olevan niin hyvä, että siihen oli pakko tarttua.

"Mainosmiehinä ihastuimme Tom of Finlandiin silloin, kun ensimmäiset postimerkit julkaistiin. Ajattelimme, että tuossa olisi hieno brändäysidea alkoholille. Tällaiset brändit ovat lähellä mainosmiehen sydäntä. Arvot, joita Tom of Finland edustaa, ovat hienoja", Hietalahti kertoo M&M:lle.

Eikä kyse ole missään nimessä pelkästä fiilistelystä. Hietalahti kertoo, että tuotteen kansainväliseen kaupalliseen potentiaaliin uskottiin alusta alkaen.

Yrityksen tavoite on aluksi ottaa haltuun isoja Euroopan kaupunkeja kuten Madrid, Berliini ja Lontoo. Tällä hetkellä vodkaa myydään jo Suomessa, Britanniassa ja Tanskassa. Ensi vuonna vodkaa aletaan myydä Yhdysvalloissa.

Hietalahti kertoo, että yhtiön on myydä noin 100 000 laatikkoa vodkaa 4–5 vuoden päästää. Tämä tarkoittaa noin miljoonaa pulloa. Rahallisia myyntitavoitteita Hietalahti ei halua arvioida.

"Kohderyhmä on riittävän iso. Jokainen vodkamerkki kosiskelee homokohderyhmää, mutta suoraan homoille tehtyä vodkaa ei ole. Olemme ainoita."

"Vodkalla on tietenkin todella iso kansainvälinen potentiaali. Homot sekä liberaalit miehet ja naiset ovat tarpeeksi iso kohderyhmä tälle tuotteelle."

Tom of Finland -säätiön kanssa One Eyed Spirits neuvotteli kahdeksan kuukauden ajan. Hietalahti kertoo, että samaan aikaan myös muutama isompi valmistaja neuvotteli säätiön kanssa luvan saamisesta. Suomalaisuus kuitenkin vetosi säätiön edustajiin.

Tom of Finland -vodkan mainoskasvona on Tom of Finland -elokuvassa Kakea esittänyt ruotsalainen Niklas Hogner. Hietalahti kertoo, että vodkan markkinointi on PR-painotteista. Hietalahden mukaan alkoholista kirjoitetaan Suomessa nykyään paljon suopeammin kuin joitain vuosia sitten. One Eyed Spirits tunnetaan kuusi vuotta sitten julkaistusta Ron de Jeremy -rommista.

"Silloin kun Ron de Jeremy -rommi julkistettiin, Valvira hyökkäsi meidän kimppuumme, koska lehtijutut olivat liian positiivisia. Nyt ilmasto on vähän muuttunut, esimerkiksi Kyrö Distilleryn menestyksen ansiosta."

Hietalahti uskoo, että Tom of Finland -vodkan markkinointi on lähtökohtaisesti helpompaa, koska homoikoni tunnetaan maailmalla hyvin.

"Meillä on automaattisesti korkea tunnettuvuus. Tätä on varmasti helpompi markkinoida ja myydä kuin aivan uutta ja tuntematonta tuotetta."