Mainonnan Monitaho -ehdokas 1/10

Aleksi Ylä-Anttila 7.8. 13:49 päivitetty 18.8. 14:08

Tomi Hakanpää: Ensin on tehtävä kotiläksyt

Tiina Somerpuro
Tomi Hakanpää

Tokmannin markkinointijohtaja Tomi Hakanpää on ehdolla Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaksi. Maanantaina 21. elokuuta M&M:ssä avataan äänestyssivu, jossa lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta. Tunnustus jaetaan perjantaina 22. syyskuuta.

Miten olet pyrkinyt kehittämään markkinointiviestintää Suomessa?

"Olen pyrkinyt siihen, että markkinointiviestinnässä olisi oikeasti kuluttajaoivallus pohjalla, kun sitä lähdetään tekemään. Ensin täytyy tehdä kotiläksyt ja selvittää, mitä halutaan saada aikaan.

Tomi Hakanpää

Työ: Tokmannin markkinointijohtaja

Ura: Tokmanni, DDB Helsinki, Cloetta Fazer, Fazer Makeiset

Koulutus: Åbo Akademi, Kauppatieteen maisteri

Tähän yhdistetään ymmärrys siitä, mikä on kuluttajan ajatusmaailma, mihin hänen tarpeeseensa voisimme tarjota ratkaisuja. Pyrin viemään markkinointiviestintää siihen suuntaan, että tekijöillä on vahva näkemys kuluttajan odotuksista ja tämä onnistutaan jalostamaan markkinointiviestintään. Olen pyrkinyt kehittämään myös markkinoinnin seurattavuutta ja mitattavuutta."

Mitä pidät suurimpana saavutuksenasi?

"Viimeisin saavutus on Tokmannin markkinoinnin uudistaminen. Siinä on ollut työsarkaa aika paljon. Lähdimme liikkeelle kuluttajaymmärryksestä. Selvitimme, mitä Tokmannin merkki merkitsee kuluttajille nyt, mitkä ovat sen vahvuudet, ja toisaalta, mitkä ovat niitä esteitä, ettei käydä useammin.

Mikä Mainonnan Monitaho?

  • Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen.
  • Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967, joten tänä vuonna tunnustus täyttää 50 vuotta. Mainonnan Monitaho -tunnustus jaetaan joka toinen vuosi.
  • Tunnustukseen kuuluu lisäksi MAT-säätiön stipendi, jonka tunnustuksen saaja ohjaa haluamalleen kohteelle tai hankkeelle. Sen tulee edistää markkinointiviestinnän alaa.
  • Viimeksi tunnustuksen sai Milttonin perustaja ja toimitusjohtaja Mathias Järnström.
  • Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajiksi on ehdolla kymmenen ihmistä. Markkinointi & Mainonta esittelee ehdokkaat 7.8.-18.8.
  • Maanantaina 21.8. M&M:ssä avataan äänestyssivu, jossa lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta. Äänestys päättyy 13.9., ja tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.
Sen pohjalta muokattiin omaa tahtotilaamme. Päätimme, että haluamme muuttaa yrityksenä mielikuvaamme tiettyyn suuntaan. Lähdettiin systemaattisesti miettimään, millä tavalla pitäisi kommunikoida. Siihen liittyy myös mediamixin uudelleen miettiminen. Missä kanavassa, millä viestillä ja kenelle meidän pitäisi kommunikoida. Siinä määrin Tokmannin markkinointi on uudistunut."

Mikä on ollut suurin muutos markkinointiviestinnässä tähän mennessä urasi aikana?

Tähän varmaan kaikki vastaavat digitaalisuuden. Kyse on kaksivuoroisuudesta. Siirrytään monologista enemmän dialogiin ja enemmän kohdennettuun tekemiseen. Se on todella iso muutos. Markkinointiviestintä menee kampanjatekemisestä enemmän jatkuvaan esilläoloon. Sisällöntuotannon määrä on siksi kasvanut. Aikaisemmin tehtiin ehkä tv- tai printtimainos, ja se riitti koko kansalle. Nyt pitää tehdä markkinointitekoja kohdennetummin ja eri tilanteisiin soveltuen. Tarvitaan kaikkea tekemistä ohjaava kirkas konsepti, ettei kokonaisuus leviä käsiin.

Millaisia tavoitteita sinulla vielä on?

"Isossa kuvassa, jos ajattelee sitä keskustelua, jota markkinoinnista käydään, pyrin omalta osaltani vaikuttamaan siihen, että markkinoinnin arvostus nousee. Toiveeni on, että markkinointi nähdään tulevaisuudessa nykyistä enemmän kasvun tekijänä ja siihen suhtaudutaan vakavammin. Nykyisessä työssäni pyrin toimimaan sen mukaisesti, että markkinointi nähdään kasvun veturina. Markkinointia on tehtävä niin ammattimaisesti, että siitä pystyy keskustelemaan muiden johtajien kanssa samalla viivalla. Aiemmin markkinointi on ollut kevyemmin mitattua ja sitä on tehty pehmeämmillä argumenteilla. Tavoitteeni on tehdä sitä koko ajan ammattimaisemmin."

Mikä on motto työssäsi?

"Kotiläksyt on tehtävä aina ensin. Täytyy miettiä, missä ollaan ja mitä halutaan. Sitten systemaattisesti mennään sitä kohti."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.