Media

Kimmo Lundén 21.1. 13:38 päivitetty 3.3. 15:38

Tuleeko "mainos-maailmanloppu"? Mainostenestosota siirtyy tänä vuonna mobiiliin

Colourbox

Media-alalle ennustetaan tänä vuonna mobiiliin siirtyvää mainostenestosotaa, videoiden rynnimistä uutishuoneisiin ja maksu-tv:n vaikeuksien syvenemistä.

Digimurros media-alalla jatkuu vuonna 2016 ja puolet mediakustantajista on yhtä lailla huolissaan ansainnastaan verkosta kuin viime vuonnakin. Viidenneksellä murheet kasvavat ja toinen viidennes odottaa levollisemmin kuluvaa tilivuotta.

Facebook, Google ja Apple kömpivät tästäkin vuodesta voittajina sovelluksineen ja jaettuine alustoineen. Näin ennustaa Reuters Instituten tuore raportti journalismin media-alan ja digitaalisen teknologian kehityksestä.

Digital News Project 2016 -raportin on laatinut tänäkin vuonna Reuters Instituten tutkija ja konsultti Nic Newman.

Newman keräsi ennusteensa pohjaksi käsitykset alan kehityksestä 130 digitaalisen liiketoiminnan johtajalta ja asiantuntijalta 25 maassa. Avainhaasteista ja mahdollisuuksista koostuu mielenkiintoinen yhteenveto.

Sota mainostenesto-ohjelmia vastaan siirtyy mobiiliin

Kustantajien taisto mainostenesto-ohjelmia, adblokkaajia, käyttäviä vastaan jatkuu ja siirtyy seuraavaksi mobiilikäyttäjiin – mainosten perässä.

Tähän saakka esimerkiksi Isossa-Britanniassa adblock-ohjelmia on käytetty lähinnä luettaessa mediasisältöjä pöytäpäätteiltä. Kun mainonta ja käyttö siirtyvät yhä enemmän mobiiliin, matkapuhelimiin ja tabletteihin, mainosten esto-ohjelmistot seuraavat kuluttajia. Tähän vaikuttaa Applen päätös avata iOS-alustansa mainostenkielto-ohjelmistoille.

Lehdet ovat yrittäneet estää sivustoltaan mainostenesto-ohjelmien käyttäjiä estääkseen uutisten lukemisen ilmaiseksi. Muun muassa bisneslehti Forbes, saksalainen Bild-lehti ja Washington Post ovat pyrkineet estämään adblokkaajien pääsyn sivuilleen.

Newman ennustaa "mainos-maailmanloppua" tai ainakin merkittävää uhkaa medioiden mobiilimainonnalle. Hän nimeää esimerkiksi israelilaisen Shinen mainosten esto-ohjelmiston.

Jamaicalla toimiva operaattori Digicel on puolestaan kehittänyt kaikilla alustoilla ja laitteilla toimivan mainosten blokkaajan – ja tarjoaa Googlelle, Yahoolle ja Facebookille mahdollisuutta jakaa mainostulot, jos se päästää niiden mainokset läpi.

Jos suuremmat operaattorit alkavat toimia samaan tapaan, se muuttaa koko pelikenttää.

Googlen, Facebookin ja Applen tapaiset isot teknologiayritykset näyttävät pystyvän luovimaan tästäkin ryteiköstä.

Digital News project 2016 ennustaa myös tv:n ja videon rynnivän lehtien toimituksiin. Yleisradioyhtiö BBC fokusoi voimiaan mobiiliin videoon (Newstream), The Guardian kehittää videolähetyksiään ja ryhtyy myös Googlen Digital News -kumppaniksi. The Washington Post, Bild, Die Welt ja monet muut tunnetut lehtibrändit ovat aloittaneet videoiden tuotannon.

"Iso vuosi Netflixille"

Tavanomaisten tv-lähetysten katsominen laskee useissa maissa. Briteissä uutisten ja ajankohtaislähetysten katsojaluvut ovat vähentyneet rajuimmin. Isossa-Britanniassa kaksi-kolmasosaa kuluttajista käyttää verkkopalveluja kuten BBC iPlayeria tai Netflixia katsoakseen televisiota tai elokuvia.

USA:ssa maksu-tv:llä on yhä 50 miljoonaa maksavaa asiakasta. Nuorista katsojista yhä harvemmasta tulee koskaan  kaapeli-tv:n kuluttajaa.

Newman ennustaa vuodesta myös ”robo-journalismin” esiinmarssia. Hän ennustaa uutishuoneisiin lakkoja, kun työpaikat vähenevät.

Reuters Institute for the Study of Journalism on julkaissut tulevaa vuotta ennustavan vuotuisen raportin vuodesta 2012. Raportista vastaava Nic Newman toimi aiemmin BBC:n World Editorina, ja hän vastasi vuosina 1997-2001 BBC:n verkkosaittien kehittämisestä ja laati yhtiölle muun muassa sosiaalisen median strategian.

Lähde: Talouselämä

Kommentti

09.12.2016 11:36

Ylen vajaa kuva

Alaispäälliköt ylistävät Ylen päätoimittajaa Atte Jääskeläistä avoimin kirjein. Työntekijöiden ääni puuttuu vielä.