ASENNEILMASTO

Mikko Metsämäki 9.3.2006 11:39 päivitetty 4.2.2016 10:17

Tuotesijoittelu on tosi jees

Jos markkinoija haluaa herättää nuorisossa positiivisia viboja, heille kannattaa järjestää ilmaistapahtuma, jossa jaetaan ilmaistuotteita.

Näin kertoo 15/30 Researchin M&M:lle tekemä tutkimus, joka selvitti tällä kertaa 15–24-vuotiaiden suomalaisnuorten asenteita eri markkinointitapoihin.

”Kaikki mulle ilmaiseksi” -markkinoinnin jälkeen seuraavaksi positiivisimmin nuoriso suhtautuu tuotesijoitteluun ja televisiomainontaan. Eniten tökkii suoramainonta ja mobiilimainonta.

Nuoriso on kriittistä

Nuorisolla riittää kosiskelijoita, mutta alan asiantuntijoiden mukaan nuoret suhtautuvat markkinointiin terveellä kriittisyydellä.

– Näkisin, että suurin juttu on kontrolli. Nuoret kuluttajat haluavat säilyttää mahdollisimman paljon kontrollia siihen, kuka yrittää tavoittaa, minkä takia ja millä keinoin, projektijohtaja Kalle Tuomi mainostoimisto Taivaasta sanoo.

Tuomi muistuttaa, että nuorison tavoittaminen ei nykypäivän vehkeillä ole vaikeaa, mutta hankalampi kysymys on se, millä tyylillä nuoria puhuttaa.

– Jos ajatellaan esimerkiksi mobiili- ja bannerimainontaa, kekseliäisyys rajoittuu usein siihen, että mietitään keinoja, miten päästäisiin mahdollisimman hyvin suojauksen läpi.

Viraalissa tulevaisuus

Tuotesijoittelu on herättänyt viranomaisissa ja journalistikunnassa paljon porua, mutta nuoriso ei tunnu toimintaa paheksuvan.

– Nuoriso on valmis hyväksymään sen, että joku brändi haluaa viihdyttää heitä ja tarjota elämyksiä. En usko, että kaupallisuus sinänsä haittaa, koska se on niin tuttua nuorille, Tuomi sanoo.

Brändätyn sisällön lisäksi nuorisomarkkinoinnin tulevaisuus on Tuomen mukaan engagement- ja viraalitoimenpiteissä.

– Se, miksi viraali toimii, liittyy esimerkiksi siihen, että nuoriso on oppinut käyttämään meiliä oikealla tavalla ja heillä on kontrolli valita, mihin he lähtevät mukaan. Meiliin tulee paljon spämmiä, mutta jos sieltä löytyy joku nasta juttu, se laitetaan eteenpäin eli ollaan osana sitä markkinointiprosessia. Nuoret tiedostavat ja hyväksyvät tämän.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.