ALUSTATALOUS

M&M 24.8. 11:17

Tutkijat ennustavat: nettijätit tulevat mullistamaan ruokakaupan myös Suomessa

Etlan mukaan on mahdollista, että elintarviketuotannon voitot päätyvät tulevaisuudessa kansainvälisille yritysjäteille Suomen kansantalouden sijaan.

Tutkijat uskovat, että alustatalous voi vaikuttaa rajusti teollisuudenaloihin, joilla yritykset toimivat suoraan kuluttajien kanssa.

"Esimerkiksi ruokapuolen arvoketju tulee kokemaan mullistuksia, jotka vaikuttavat kaikkiin osapuoliin alkutuotannosta valmistukseen, jalostukseen, kuljetuksiin ja kauppaan", uskoo Tekniikka & Talouden haastattelema Aalto-yliopiston ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen professori (Etla) tutkija Timo Seppälä.

Verkkokaupan jättiläinen Amazon on jo laajentamassa ruokakauppaan. Se on aloittanut kuivatuotteista, mutta lienee vain ajan kysymys, milloin se etenee tuoretuotteisiin. 

Uhkana on Etlan mukaan, että elintarviketuotannon voitot päätyvät tulevaisuudessa kansainvälisille yritysjäteille Suomen kansantalouden sijaan.

"Perinteisesti suurimman osan voitoista on vienyt se, joka hallitsee kauppapaikkaa. Vaarana on, että pienetkin elintarvikkeiden voitot menevät niille, jotka hallitsevat kansainväliset alustat", Timo Seppälä sanoo.

Alustoja hallitseville yhdysvaltalaisyrityksille on keskittynyt jo paljon valtaa, myöntää Turussa alustatalouden seminaariin viime viikolla osallistunut Kalifornian yliopiston professori Martin Kenney.

"Amazonista tulee entistä voimakkaampi vähittäiskaupassa ja pilvipalveluissa."

Sitten ovat esimerkiksi kiinalainenAlibaba sekä yhdysvaltalaiset Facebook, Google ja Microsoft, jotka hakevat tahoillaan omilla toimialoillaan paikkaansa alustakilpailussa.

Suomalaisten maidontuottajien omistama Valio esimerkiksi testaa Amazonin myyntikanavaa Saksassa ja Britanniassa, kuten myös tanskalainen Arla. Tässä vaiheessa kyse on kuivatuotteista kuten maitojauheista ja proteiineista, mutta Seppälä uskoo valikoiman laajentuvan tuoretuotteisiin, kuten juustoihin. 

Lue koko uutinen Tekniikka&Taloudesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.