Tutkimus

M&M 3.10. 11:59

Tutkimus paljastaa: Suurin osa mobiilimainoksista jää huomiotta

Colourbox

Lontoolaisen tekoäly-yritys GumGumin toteuttamassa tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden vuorovaikutusta erilaisten mobiilimainonnan muotojen kanssa.

Yritys käytti katseenseurantateknologiaa (eng. eye-tracking) selvittääkseen, kuinka paljon huomiota ihmiset antavat yleisimmille mobiilimainonnan muodoille. Asiasta kertoo MarketingTech.

Tutkimustuloksen mukaan mainosformaatit jäivät suurelta osin huomiotta, kun käyttäjät selasivat mobiilisisältöjä puhelimillaan. Mainoksia katsottiin keskimäärin vain 1,42 sekunnin ajan.

Mobiilimainonta on kasvussa koko Euroopassa. Tätä taustaa vasten tutkimuksessa ilmennyt kuluttajien niin kutsuttu "bannerisokeus" on mainostajille merkittävä potentiaalinen ongelma.

Tutkimuksessa ilmeni kuitenkin mainostajien näkökulmasta myös myönteisempiä tuloksia. Tutkimuksessa havaittiin, että dynaamisesti sivustolle räätälöidyt integroidut mainokset ylittivät huomioarvossa perinteiset verkkomainonnan muodot selvästi. Kuluttajat käyttivät näihin mainoksiin 3,14 kertaa enemmän aikaa.

Integroitua mainontaa tutkimuksessa havainneet henkilöt muistivat mainonnan takana olevan tuotemerkin 50 kertaa todennäköisemmin kuin ne, jotka olivat nähneet vain alan standardeja kehittävän Interactive Advertising Bureaun verkkonmainonnan standardimuotoisiksi mainoksiksi luokittelemia mainoksia. Näihin sisältyy muun muassa bannerimainonta.

"Vanhat mainosstandardit eivät enää toimi, koska kuluttajista on tulossa bannerisokeita. Mainostajien on aika harkita uusia , rikkaampia mediaformaatteja, jotka ovat integroituja verkossa näkemäämme sisältöön",  toteaa GumGumin toimitusjohtaja ja operatiivinen johtaja Phil Schraeder.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö