Tutkimus

M&M 6.7. 19:01

Tutkimus: Somessa ilman tykkäyksiä jääneet kuvat aiheuttavat stressiä nuorille

Jukka Vuokola

Kuvat, jotka jäävät ilman tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa, aiheuttavat stressiä nuorille, ilmenee Canonin ja YouGovin kanssa yhteistyössä toteutetusta tutkimuksesta.

Useampi kuin yksi viidestä ruotsalaisesta nuoresta tuntee stressiä, kun sosiaalisessa mediassa jaetut kuvat saavat joko vähän tai ei lainkaan tykkäyksiä. Muissakin pohjoismaissa on samankaltainen tilanne, kertoo Canonin ja YouGovin kanssa yhteistyössä toteutettu pohjoismainen tutkimus.

Tutkimuksen mukaan 25 prosenttia 16–24-vuotiaista norjalaisista sanoo kokevansa stressiä, jos heidän jakamansa kuvat eivät herätä kiinnostusta sosiaalisessa mediassa. 21 prosenttia Ruotsin ja 17 prosenttia Suomen ja Tanskan nuorista kokee tilanteen samoin.

Suomessa 25–40-vuotiaat aikuiset kokevat stressiä myös, mutta vähäisemmässä määrin – 14 prosenttia kohderyhmästä. Aikuisten vertailuluvut Tanskassa ja Ruotsissa ovat 12 prosenttia ja Norjassa 10 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan vain puolet ruotsalaisista ilmoittaa olevansa tyytyväinen valokuviinsa, suomalaisista tyytyväisiä on 55 prosenttia ja norjalaisista 46 prosenttia. Vähiten tyytyväisiä kuviinsa ovat tanskalaiset 35 prosentilla.

Eniten tykkäyksiä keräävät tutkimuksen mukaan hauskat kuvat. Tämä on ensisijainen syy kuvan tykkäykseen sosiaalisessa mediassa (36 prosenttia).

Tarinallinen kuva miellyttää 32 prosenttia vastaajista, kun taas 29 prosenttia vastaajista arvostaa teknistä osaamista ja kuvan laatua. Vähiten suosittuja teemoja sosiaalisen median kuvissa ovat Canonin julkistaman tutkimustiedotteen mukaan taide/musiikki, arkkitehtuuri ja urheilu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.