Mainonta

M&M 28.1. 10:06 päivitetty 3.3. 15:38

Twitter on lakannut näyttämästä mainoksia osalle sen tärkeimmistä käyttäjistä

Colourbox

Twitterin tuloista suurin osa tulee mainosten kautta.

Parin viime kuukauden aikana Twitter on lakannut näyttämästä mainoksia pienelle ryhmälle sen näkyvimpiä ja aktiivisimpia käyttäjiä, kertoo Re/code.

Näille ihmisille Twitter on joko täysin mainokseton tai lähes mainokseton kokemus.

Lähteiden mukaan tällä yritetään saada niin sanottuja vip-käyttäjiä pysymään aktiivisina palvelussa.

Lähteiden mukaan yritys ei valitse käyttäjiä, jotka pääsevät mainoksettomaan ryhmään pelkästään kuuluisuuden perusteella, vaan vaihtelevan kriteeristön perusteella, johon kuuluvat twiitti-määrä sekä twiittien saavuttavuus.

Twitter tienaa rahansa mainonnalla, mutta sillä on varaa jättää mainokset näyttämättä pienelle ryhmälle. Twitterin uskotaan saaneen tuloja viime vuonna noin 2,2 miljardia dollaria, joista suurin osa oli mainostuloja.

Re/coden toimittaja huomauttaa, että jos Twitter uskoo, että paras tapa saada ihmiset kiinnostumaan Twitteristä, on olla näyttämättä heille mainoksia, olisi ehkä järkevintä tehdä Twitterille myös oma tilaajakanta.

Twitterin edustaja Will Stickney ei ottanut kantaa ehdotukseen, vaan sanoi sen sijaan, että Twitter etsii jatkuvasti rajoitteita ja säätöjä, joilla se voi optimoida sen, mitä mainoksia näytetään ja kuinka useasti.