Matkailu

M&M 16.2. 17:02

Ulkomaalaisten yöpymiset Suomessa lisääntyivät – yhden ryhmän kasvu täysin omaa luokkaansa

Colourbox

Ulkomaalaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat vuonna 2016 4,6 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna, ilmenee Tilastokeskuksen Majoitustilastosta.

Nopeinta oli kiinalaismatkailijoiden yöpymisten lähes 29 prosentin vuosikasvu. Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkusen mukaan Suomi on matkakohteena vahvassa nosteessa ja matkailualalla on nyt etsikkoaika kääntää kansainvälinen huomio uudeksi kasvuksi ja työpaikoiksi.

Tilastokeskuksen Majoitustilaston mukaan vuonna 2016 ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä eniten kasvoivat kiinalaisten (sisältäen Hongkongista saapuvien matkailijoiden) yöpymiset. Tässä ryhmässä kasvu oli peräti 28,8 prosenttia.

"Merkittävintä yöpymistilastoissa oli aasialaismatkailijoiden yöpymisten nopean kasvun jatkuminen. Kiinalaisten yöpymisten määrä kasvoi 271 000 vuorokauteen. Matkailutoimijoiden tekemä systemaattinen työ Suomeen suuntautuvan matkailun kasvattamiseksi tuottaa nyt tulosta", Finpron Paavo Virkkunen arvioi.

Yöpymisten perusteella selvästi suurimmat matkailijaryhmät Suomessa ovat edelleen venäläiset, ruotsalaiset, saksalaiset ja britit. Venäläisille kirjattiin yöpymisiä 698 000 vuorokautta, joka on 11 prosenttia vähemmän kuin 2015. Ruotsalaisille kirjattiin 549 000 yöpymisvuorokautta ja saksalaisille 540 000. Ruotsalaisten ja saksalaisten yöpymisten määrä on pysynyt vakaana viime vuodet. Brittien yöpymisten määrä kasvoi 500 000 vuorokauteen, mikä on 6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.

"Varovaisen positiivisena signaalina voi myös havaita, että venäläisten matkailijoiden pitkään jatkunut lasku näyttäisi vihdoin taittuneen syksystä alkaen vahvistuneen ruplan johdosta. Venäläisten matkailijoiden määrän lasku ruplan ostovoiman heikentymisen seurauksena on näkynyt alalla jo vuosien ajan. Jatkossa Suomen matkailu on kuitenkin yhä useamman jalan varassa suurten EU-maiden, Ranskan, Saksan, Ruotsin ja Iso-Britannian, matkailuvirtojen sekä aasialaismatkailijoiden tukemana", Virkkunen sanoo.

Virkkusen mukaan matkailualalla on nyt etsikkoaika. Vuoden 2016 päätteeksi Suomi noteerattiin muun muassa Lonely Planetin ja National Geographicin matkailukohdesuosituksilla.

"Koko alan on murrettava rohkeasti vanhoja raja-aitoja ja lisättävä yhteistyötä matkailun kasvattamiseksi täyteen potentiaaliinsa elinkeinona. Tämä vaatii myös rohkeita ja nopeita panostuksia. Ulkomaisten matkailijoiden vaikutus kansantalouteen on noin neljä miljardia euroa vuodessa ja ala työllistää 140 000 ihmistä. Vielä on kuitenkin paljon potentiaalia, johon on nyt oivallinen tilaisuus tarttua", sanoo Virkkunen.

 Yöpymiset kansallisuuksien mukaan TOP 10 (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)

1. Venäjä, 698 000 (-10,9 %)

2. Ruotsi, 549 00 (-0,1 %)

3. Saksa, 540 000 (-0,6 %)

4. Britannia, 500 00 (+6,0 %)

5. Kiina ja Hongkong, 271 000 (+28,8 %)

6. Ranska 250 000 (+8,7 %)

7. Yhdysvallat 231 000 (+14,3 %)

8. Japani 214 000 (+5,4 %)

9. Viro 193 000 (+2,0 %)

10. Norja, 181 000 (-2,8 %)

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.