Brändit

M&M 23.9. 19:09

Urheilukaupan ahdinko Amerikassa osui Amer Sportsiin

Kuluttajat ostavat urheiluvälineet ja -tekstiilit entistä useammin verkko- ja brändikaupoista. Muutos on nopea ja raju, kertoo Talouselämä.

Yhdysvalloissa konkurssit ovat kahdentoista kuukauden aikana pyyhkäisseet pois 254 hehtaarin verran suurten urheilukauppojen myymälätilaa.

”Jakelu on erittäin suuressa myllerryksessä etenkin Yhdysvalloissa. Kuluttajat ovat nopeasti muuttaneet ostotapojaan”, kertoi Amer Sportsin talousjohtaja Jussi Siitonen. Hän puhui Talouselämän Talousjohtaja 2017 -tilaisuudessa torstaina Helsingissä.

Urheilukaupan ketjujen ahdinko vaikutti suoraan Amer Sportsin myyntiin ja kasvuodotuksiin. Kun yhtiö aiemmin arvioi myynnin vuosikasvuksi Yhdysvalloissa yhdeksän prosenttia, nyt yhtiö odottaa kolmen prosentin kasvua. Yhdysvallat on Amer Sportsin suurin yksittäinen markkina.

Amazonista on tullut suosituin hakukone, kun kuluttaja etsii tavaraa. Kuluttaja hakee suoraan kiinnostavia brändejä”, Siitonen kuvasi muutosta.

Tämä tarkoittaa Siitosen mukaan, että kasvusta on tullut välinevalmistajille kalliimpaa. Ne joutuvat perustamaan esimerkiksi omia merkkikauppoja, kun aiemmin riitti tavaroiden toimittaminen tutuille hyville jakelijoille.

Lue koko artikkeli Talouselämästä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö