Vuoden toimisto

Jani Niipola 16.2. 08:26

Uskalla enemmän, suomalainen!

Vesa Laitinen
Björn Ståhlin mukaan menestyneen markkinoinnin taustalla on ahkeruus.

Cannes Lionsin kestomenestyjä Björn Ståhl kannustaa nostamaan rimaa.

Maailman parasta markkinointia eivät tee yli-ihmiset, vaan ihan tavalliset, mutta erittäin ahkerat ihmiset. Suurin piirtein näin kuuluu Ingo Stockholmin luovan johtajan Björn Ståhlin teesi suomalaisille.

Ståhl on vaatimaton nero, jonka onnistumiset mitataan ylimääräisillä matkalaukuilla Cannesin-matkoilta. Ylimääräiset matkalaukut siksi, että voitetut Lions-patsaat on kiva kantaa takaisin Tukholmaan.

Muun muassa The Swedish Number -kampanjan ja Ruotsin Lidlin menestyneet ilmiökampanjat Dill-ravintolasta Nobelin varjogaalaan suunnitellut 
Ståhl vieraili Vuoden Toimisto -gaalassa keynote-puhujana.

Kauppalehti haastatteli Ståhlia hänen edellisellä Helsingin-vierailullaan. Jo silloin Ståhl kannusti suomalaisia markkinointitoimistoja rohkeuteen ja suuriin ideoihin.

"Emme lähteneet tekemään töitä niin, että hej, voitetaanpa nyt 20 leijonaa Cannesissa. Swedish Numberia tehtiin kaksi vuotta ja asiakas vaihtui matkalla. Se oli aluksi mahdoton idea paperilla", Ståhl sanoo.

The Swedish Number alkoi ideana historian ensimmäisestä maan omasta puhelinnumerosta. Idea on lähes vanhanaikainen, koska sosiaalisen median kommentoinnin sijaan ytimessä on puhuminen. Se on osa tämän idean suuruutta.

The Swedish Numberin saamat kehut kannattaa kuunnella teknologiauskovaisessa Suomessakin.

"Maailmassa, jossa tekstaamme, twiittaamme, snäppäämme ja meillä on miljoonia vaihtoehtoja sormiemme ulottuvilla, on niin helppo luulla, että teknologia korvaa inhimillisen kontaktin. Loppujen lopuksi olemme vain ihmisiä, jotka puhuvat toisille ihmisille", tuomaristo suitsutti muun muassa Direct-sarjan Grand Prix -palkinnon kesäkuussa 2016 voittanutta kampanjaa.

Kampanjassa Ruotsin puhelinnumeroon soittaja pääsi keskustelemaan satunnaisen ruotsalaisen kanssa.

Björn Ståhl korostaa, että idean keksimisen voittajakampanjan tekeminen oli erittäin raakaa ja suorittavaa työtä. The Swedish Numberin alkuperäinen asiakas hylkäsi idean, kun teknologista ratkaisua ei meinannut löytyä.

Ruotsin matkailuvirasto kuitenkin uskoi Ingoon. Silti Ståhl kertoo stressistä, joka iski kampanjan alettua, kun ruotsalaiset rekisteröityivät laiskasti puhelimeen vastaajiksi.

"Meidän piti valjastaa omat työntekijämme vastaamaan", Ståhl nauraa.

Sitten idea lähti lentoon ja vastaajia löytyi. Lopulta Ruotsin puhelinnumeroon tuli puheluita noin 130 000, yhteensä 178 maasta.

Ståhlin tärkein viesti on lohduttava. Hän uskoo, että kaikki mikä onnistuu ruotsalaisilta, onnistuu myös suomalaisilta. Pitää vain uskaltaa uskoa omiin ideoihinsa ja tehdä ne loppuun asti.

"Emme me ole mitään ihmemiehiä, olemme ihan tavallisia", Ståhl valaa uskoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

21.07.2017 09:32

Alma Median tulos parani odotetusti

Mediatalo Alma Median oikaistu liikevoitto kasvoi lähes 34 prosenttia vuodentakaisesta huhti-kesäkuussa. Tulosta paransivat etenkin Alma Marketsin vahva kasvu Tšekissä sekä kustannussäästöt.