Lehdistö

M&M 21.9. 15:45

Usko sanomalehtien merkitykseen yhteiskunnassa vahvistui entisestään

Colourbox

Sanomalehtien merkitys itselle ja yhteiskunnalle on suomalaisten mielestä vain vahvistunut, ilmenee Sanomalehtien Liiton tilaamasta tutkimuksesta.

Suomalaisista 82 prosenttia pitää sanomalehtien toimintaa merkityksellisenä yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistämisessä. Tieto ilmenee IRO Researchin syyskuussa tekemästä tutkimuksesta, jonka on tilannut Sanomalehtien Liitto.

Tulos on viisi prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Kasvu oli erityisen suurta 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä, eli 12 prosenttia. Miesten osalta kasvua syntyi 8 prosenttiyksikköä.

Samassa tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten näkemystä siitä, kuinka merkityksellistä sanomalehtien toiminta on paikallisesti.

Suomalaisista 85 prosenttia pitää sanomalehtien toimintaa merkityksellisenä paikallisten asioiden edistäjänä. Luku on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisenä vuonna. Nuorten eli 18–34-vuotiaiden keskuudessa kasvu oli suurinta, eli 8 prosenttiyksikköä.

Neljä viidestä suomalaisesta, eli 78 prosenttia vastaajista koki sanomalehtien sisällön itselleen merkitykselliseksi.

Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtajan Sirpa Kirjosen mielestä tuloksissa erityisen hienoa on se, että sanomalehtien merkityksen kasvu on voimakkainta aikuisväestön nuorimmassa päässä.

"Elämme monien yhteiskunnallisten muutosten aikaa ja tällaisessa tilanteessa korostuu sekä luotettavan tiedon että erilaisten näkemysten esille tuomisen tarve, jotka molemmat ovat sanomalehtien vahvuuksia", Kirjonen sanoo tiedotteessa.

Sanomalehtien merkitystä suomalaisille tutkittiin osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta 5.-14. syyskuuta 2016 kuluttajapaneelissa internetissä.

Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000 ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä asuinpaikan mukaan vastaamaan suomalaista 18 vuotta täyttänyttä väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan 3,2 prosenttiyksikköä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

26.09.2016 16:30

MTV valitsi Koskiselle seuraajat

MTV:n talous- ja strategiajohtajan pestistä lähteneen Jani Koskisen tehtävät on järjestely uudella tavalla. Nyt tontti on jaettu kahdelle johtajalle.