Kauppa

M&M 5.10. 08:55 päivitetty 5.10. 09:08

Uskomaton tositarina: Kauppias keräsi miljoonaomaisuuden myymällä perunankuorimaveitsiä kadulla – näin hän onnistui

Joskus kova työ voi kantaa suuria puitteita pidemmälle. Tositarina kauppias Joe Adesista käy hyvästä esimerkistä.

Britanniassa 1930-luvulla syntynyt Joe Ades kehitti liikeidean, joka teki hänestä myöhemmin rikkaan ja samalla ikonisen hahmon New Yorkin katukuvassa. Adesin menestyksestä kertoo Entrepreuner-sivusto.

Yhdysvaltoihin muuttanut Ades alkoi myydä sveitsiläisvalmisteisia perunankuorimaveitsiä kadulla. Konsepti oli yksinkertainen. Ades lheräsi ennen auringonnousua, aittoi ylleen tyylikkään puvun, otti perunankuorimaveitset mukaan ja suuntasi New Yorkin Park Avenuelle kauppaa tekemään. Yhden tuotteen hinta oli viisi dollaria.

Adesilla ei ollut omia verkkosivuja eikä markkinoinnin kumppaneita. Hänen salaisuutensa oli tehokas ja persoonallinen myyntityö. Ades esiintyi pirteästi ja äänekkäästi, näytti yksityiskohtaisesti kuinka kuorimaveitset toimivat ja jatkoi kaupan tekoa varhaisesta aamusta iltamyöhään, kuutena päivänä viikossa. YouTubesta löytyy video, jolla Adesin voidaan nähdä hierovan kauppoja ohikulkijoiden seuratessa kiinnostuneina sivusta.

Ades myi perunankuorimaveitsiä 60 vuoden ajan ja keräsi vuosien saatossa miljoonaomaisuuden. Hänellä oli varaa hankkia asunto arvostetulta Park Avenue -puistokadulta. Asunnossaan hän säilytti myös kauppaamiaan tuotteita.

Mikä oli Adesin menestyksen salaisuus? Ahkeruus selittää osan menestyksestä. Lisäksi hän suhtautui työhönsä intohimoisesti. Ades teki kaupanteosta eräänlaisen show'n, jonka ansiosta hän sai mainetta kaupunkilaisten keskuudessa.

Ades puhui jatkuvasti ja hänellä oli kantava ääni. Hänen oma innostuksensa tarttuin usein potentiaalisiin ostajiin. Lisäksi Ades arvosti jokaista tekemäänsä kauppaa. "Älä koskaan aliarvioi pieniä rahasummia", Ades opasti ennen kuolemaansa.

Ades menehtyi vuonna 2009. Hänen tyttärensä Ruth Ades Laurent kertoi tuolloin New York Timesille, että Ades oli nähnyt jonkun kauppaavan perunankuorimaveitsiä ja piti ajatusta niiden myymisestä kadulla hyvänä liikeideana.

"Hän rakasti katua enemmän kuin mitään muuta", Laurent kiteytti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö