Hakukoneet

Aino Frilander 1.11.2010 13:47 päivitetty 4.2.2016 09:55

Uusi hakukone "priorisoi" puolestasi

Hakupalvelu Blekko perustuu ajatukseen siitä, että puolueellisuus ja hakutulosten voimakas suodattaminen ovat tarpeen.

Hakukonemarkkinoille on tullut jälleen uusi yritys. Hakupalvelu Blekko perustuu ajatukseen siitä, että puolueellisuus ja hakutulosten voimakas suodattaminen ovat tarpeen.

24 miljoonan dollarin edestä sijoituksia kerännyt Blekko pitää kirjaa sivustoista, joilla on hyödyllisiä hakutuloksia, ja hakee tuloksensa niiltä.

Blekko perustuu niin sanotun slashtagin käyttöön. Vinoviivalla käyttäjä voi merkitä, minkä tyyppisiä tuloksia haluaa. Englanninkielinen haku ”climate change /conservative” tuottaa poliittisesti värittyneitä hakutuloksia, kun taas ”climate change /science” antaa tuloksia vain tiedesivustoilta. Käyttäjät voivat luoda myös omia slashtagejaan.

Blekolla on tällä hetkellä seitsemän pääkategoriaa, joissa hakujen suodatus on automatisoitu: terveys, autot, laulunsanat, yliopistot, raha-asiat, reseptit ja hotellit. Käyttäjät voivat luoda myös uusia kategorioita.

Toimitusjohtaja Rick Skrenta toteaa Cnetille antamassaan haastattelussa, ettei Blekko pyri kilpailemaan Googlen tai Yahoon kaltaisten hakujättien kanssa.

Yhtiön liiketoiminnallinen tavoite on 1–2 miljoonaa hakua päivässä. Tällä hetkellä sivustolla ei ole mainoksia.

Lähde: Tietoviikko

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.