Hakukoneet

Aino Frilander 1.11.2010 13:47 päivitetty 4.2.2016 09:55

Uusi hakukone "priorisoi" puolestasi

Hakupalvelu Blekko perustuu ajatukseen siitä, että puolueellisuus ja hakutulosten voimakas suodattaminen ovat tarpeen.

Hakukonemarkkinoille on tullut jälleen uusi yritys. Hakupalvelu Blekko perustuu ajatukseen siitä, että puolueellisuus ja hakutulosten voimakas suodattaminen ovat tarpeen.

24 miljoonan dollarin edestä sijoituksia kerännyt Blekko pitää kirjaa sivustoista, joilla on hyödyllisiä hakutuloksia, ja hakee tuloksensa niiltä.

Blekko perustuu niin sanotun slashtagin käyttöön. Vinoviivalla käyttäjä voi merkitä, minkä tyyppisiä tuloksia haluaa. Englanninkielinen haku ”climate change /conservative” tuottaa poliittisesti värittyneitä hakutuloksia, kun taas ”climate change /science” antaa tuloksia vain tiedesivustoilta. Käyttäjät voivat luoda myös omia slashtagejaan.

Blekolla on tällä hetkellä seitsemän pääkategoriaa, joissa hakujen suodatus on automatisoitu: terveys, autot, laulunsanat, yliopistot, raha-asiat, reseptit ja hotellit. Käyttäjät voivat luoda myös uusia kategorioita.

Toimitusjohtaja Rick Skrenta toteaa Cnetille antamassaan haastattelussa, ettei Blekko pyri kilpailemaan Googlen tai Yahoon kaltaisten hakujättien kanssa.

Yhtiön liiketoiminnallinen tavoite on 1–2 miljoonaa hakua päivässä. Tällä hetkellä sivustolla ei ole mainoksia.

Lähde: Tietoviikko

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.