Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 11.5. 13:50 päivitetty 11.5. 14:58

Uusi MarkkinointiKollektiivi-ryhmä tähtää alan kehittämiseen Suomessa

Kuvakaappaus ryhmän logosta Facebook-sivustolta
MarkkinointiKollektiivi-ryhmä on ollut pystyssä Facebookissa vasta muutaman viikon. Keskustelu on kuitenkin ollut alusta pitäen varsin vilkasta.

Nuorten markkinointialan ammattilaisten perustama Facebook-ryhmä MarkkinointiKollektiivi pyrkii edistämään suomalaista markkinointia keskustelujen ja tekojen kautta,

Ryhmän perustaja, Sanomilla mediamyynnin luovaa tiimiä vetävä Santtu Kottila kertoo, että ajatukset keskustelun herättämisestä ja markkinoinnin kehittämisestä muuntautuivat aktiiviseksi ryhmäksi verrattain nopeasti.

"Olin haudutellut päässäni kuusi kuukautta ajatusta, että haluaisin löytää oman verkostoni kautta muita markkinoinnista innostuneita, jotka haluaisivat tehdä määrittelemättömästi siistejä juttuja markkinointiin liittyen ja edistää markkinointia tällä tavoin", Kottila sanoo.

Kottilalla oli verkostossaan muutama ystävä, joiden hän arveli innostuvan ajatuksesta. Hän pohti, että LinkedIniin tehdyn päivityksen kautta voisi löytyä yhteensä viisi tai kuusi ihmistä. Pian ilmeni, että asia kiinnosti huomattavasti useampaa nuorta suomalaista.

"Se lähti päivässä LinkedInissä ihan kierteelle. Päivityksen on nähnyt nyt kohta jo 90 000. Tykkäyksiä on pitkälti päälle 300 ja kommentteja, joissa ilmoittaudutaan mukaan taitaa olla myös 300. Alkuun pistettiin kiireen vilkkaa Facebook-ryhmä pystyyn, koska keskustelu on aluksi helppo hoitaa siellä".

Pari viikkoa pystyssä ollut ryhmä on laajentunut vauhdilla. Jäseniä oli torstaina puolenpäivän jälkeen yli 960. Kottila arvioi, että tuhannen jäsenen raja voi mennä rikki ennen viikonloppua.

Ensimmäinen konkreettinen teko toukokuussa

Kottila painotti, että ryhmän tarkoituksena on keskustelun lisäämisen ohella edistää markkinointia Suomessa tekojen kautta. Hän itse lupasi tehdä konkreettisen teon 30 päivän kuluessa.

Tämä aikatavoite ei aivan täyttynyt, mutta ei se kauskaan jäänyt. Ensimmäinen ryhmän jäsenille ja muille markkinoinnista kiinnostuneille suunnattu tapahtuma järjestetään Helsingin keskustassa Solitan tiloissa Alvar Aallon kadulla tiistaina 30.5.

"Tapahtuma on lähtölaukaus koko kollektiiville. Teemana on kunnianhimoisesti määrittää, miten nostetaan markkinointi seuraavalle tasolle Suomessa", Kottila kertoo.

Vieraileviksi puhujiksi ovat lupautuneet Koneen markkinointijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä vuosina 2008–2014 toiminut markkinoinnin ammattilainen Anne Korkiakoski sekä Mainostoimisto Folkin toimitusjohtaja Tommi Laiho.

Tarkoitus on saada paikalle muutama muu puhuja. Puheeenvuorojen jälkeen järjestetään paneelikeskustelu. Lopuksi Bastis-ravintolassa on luvassa verkostoitumistilaisuus.

Keskustelu ryhmässä on ollut Kottilan mukaan parin viikon aikana varsin vilkasta.

"Olen mennyt sekaisin laskuissa jo. Keskustelunavauksia on varmaan kolmisenkymmentä ja kaikissa on kommentteja tosi paljon. Keskustelu on virinnyt laidasta laitaan."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.