Kampanjat

M&M 20.4. 09:00 päivitetty 20.4. 09:38

Uutuuskampanja kutsuu suomalaiset salaiseen kimppalahjaan Martti Ahtisaarelle

Jukka Ritola
Presidentti Martti Ahtisaari on Suomen toistaiseksi ainoa Nobelin rauhanpalkinnon saanut henkilö.

Konfliktinratkaisujärjestö Crisis Management Initiative (CMI) käynnistää epätavallisen varainhankintakampanjan perustajansa presidentti Martti Ahtisaaren 80-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. CMI tiedotti asiasta torstaiaamuna.

Kampanjan tarkoituksena on kerätä CMI:n rauhanneuvottelukierroksia suomalaisten salaisena yhteislahjana presidentti Martti Ahtisaarelle

Torstaina käynnistyvä Älä kerro Martille -kampanja tähtää CMI:n mukaan siihen, että kampanja pidetään salaisuutena päivänsankari Martti Ahtisaarelta 15.6.2017 järjestettäviin syntymäpäiväjuhlallisuuksiin asti.

Kampanjasta kerrotaan osallistujille vain sellaisissa paikoissa ja kanavissa, joissa presidentti Ahtisaari ei niihin törmää.

Viestien ja kanavien suunnittelussa on CMI:n mukaan otettu tarkoin huomioon presidentti Ahtisaaren mediatottumukset ja liikkeet. Ahtisaaren tottumuksia on selvitelty haastattelemalla presidentin perhettä.

Myös mediankäyttötottumukset on huomioitu. Presidentti Martti Ahtisaari seuraa selvityksen perusteella mieluusti paperilehtiä, TV-uutisia ja ajankohtaisiin aiheisiin keskittyviä keskusteluohjelmia, mutta pysyttelee pois verkkojulkaisujen ja sosiaalisen median parista.

Verkkomedioiden lisäksi kampanjaviestejä tullaan näkemään myös Helsingin katukuvassa. Ulkomainonnassa keskitytään sellaisiin paikkoihin ja joukkoliikennevälineisiin, joissa presidentti Ahtisaari ei tunnetusti liiku sekä päiviin, jolloin hänen tiedetään olevan poissa kaupungista.

Kampanjan tavoitteena on kerätä konfliktinratkaisujärjestö CMI:lle viisi rauhanneuvottelu-kierrosta perustajansa, rauhannobelisti Martti Ahtisaaren kunniaksi. Yksi CMI:n rauhanneuvottelukierros maksaa keskimäärin 40 000 euroa, kun taas yhden soditun päivän kustannuksiksi arvioidaan 4 miljardia euroa.

Kampanjan kokonaistavoitteena on kerätä CMI:n rauhantyöhön 200 000 euroa. Lahjoituksia kerätään yrityksiltä ja yksityislahjoittajilta kampanjasivun kautta. 

Konfliktinratkaisun merkitys kasvaa

Suurin osa konflikteista ratkaistaan neuvottelemalla ja poliittisten prosessien kautta, ja vain pieni osa päättyy sotatoimien myötä. CMI:n työn ytimessä onkin ajatus siitä, että kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa neuvottelemalla. Suomalainen rauhantyö on maailmalla tunnettua.

CMI osaltaan jatkaa tätä perinnettä edistämällä vakautta maailman konfliktialueilla ja varmistamalla rauhantyön osaamisen jatkuvuuden Suomessa.

Samalla järjestö on kuitenkin riippuvainen ulkopuolisesta tuesta. Valtiollisen rahoituksen väheneminen kehitysapuun tehtyjen leikkausten myötä korostaa yksityisten ihmisten ja yritysten merkitystä tukijoina entisestään. Kampanjan tavoitteena on tuoda CMI:n työn merkitys entistä laajemmin suomalaisten tietoisuuteen ja varmistaa toistaiseksi ainoan rauhannobelistimme perinnön säilyminen.

"Moni suomalainen pohtii, miten maailman tilanteeseen voisi vaikuttaa. CMI tekee jatkuvasti työtä maailman eri konfliktialueilla ja pyrkii rakentamaan rauhaa sinne missä sitä ei ole. Tukemalla työtämme suomalaiset voivat aidosti edistää ponnisteluja kestävän rauhan aikaansaamiseksi", kertoo CMI:n toiminnanjohtaja Tuija Talvitie.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö