Mobiilipankkipalvelut

M&M 12.12.2016 07:35

Väitöskirja: Kuluttajat käyttävät mobiilipankkia mukavuuden tähden

Kuluttajien kokema yhtenäisyys oman ja brändin identiteetin välillä vaikuttaa mobiilipankin käyttöön.

Aijaz A. Shaikh on tutkinut markkinoinnin väitöskirjassaan kuluttajien mobiilipankkitottumuksia.

Väitöskirja keskittyy kuluttajakäyttäytymiseen mobiilipankkipalveluissa sekä teknologian omaksumiseen ja jatkuvaan käyttöön.

Shaikh selvitti, missä määrin erilaiset tekijät selittävät mobiilipankkipalveluiden jatkuvaa käyttöä.

Tulosten mukaan yhteneväisyys kuluttajan oman identiteetin ja brändin identiteetin välillä on yhteydessä koettuun arvoon.

Koettu arvo puolestaan on yhteydessä lisääntymiseen mobiilipankkipalveluiden käyttöön, ja se on myös merkittävä tekijä, joka vaikuttaa kuluttajien käyttöaikomukseen markkinoilla.

Tutkimuksessa nousi esiin myös mukavuus, joka oli pääasiallinen motivaation lähde mobiilipankkipalveluiden jatkuvalle käytölle.

Pankkien kannalta oleellinen havainto oli myös se, että mobiilipankkipalveluiden jatkuva käyttö vaikuttaa positiivisesti pankkiasiakkaiden sitoutumiseen pankkipalveluiden tarjoajaan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.