Verkkokauppa

Ville Perttula 16.2. 16:00

Verkkokauppaguru Jarno Vanhatapio: "Luo lahko, jos haluat menestyä"

Arttu Laitala
Nelly.com verkkokaupan perustajana tunnettu Vanhatapio puhui Finpron järjestämässä eCom eGrowth -kasvuohjelman tilaisuudessa.

Muodin verkkokaupan Na-kd.comin perustaja rakentaa yrityksensä somesuosiota kurinalaisesti.

Ruotsalaisen Na-kd.com-verkkokaupan toimitusjohtajan Jarno Vanhatapion mukaan yritysten täytyy olla uskottavia sosiaalisessa mediassa. Tarvitaan oikea fiilis, muuten mikään ei toimi.

Na-kd.comilla on Instagramissa tällä hetkellä vajaa 700 000 seuraajaa. Vanhatapion mukaan suosion kasvu on ollut täysin orgaanista. Suosio on kasvanut siis ilman rahallista panostusta.

Na-kd.comin käyttäjäkuntaa hän kuvailee sosiaaliseksi liikkeeksi, joka heidän tapauksessaan alkoi Instagramista.

"Sinun pitää luoda sosiaalinen liike. Luo lahko, jos haluat menestyä."

"Tarvitaan jotain, jossa on hyvä fiilis, ihmiset eivät jaa sitä muuten."

Nelly.com-verkkokaupan perustujana tunnetun Vanhatapion mukaan Na-kd.com satsaa tällä hetkellä Youtubeen, Instagramiin ja Snapchatiin. Vanhatapion mielestä sitouttaminen on avain hyvään somesuosioon. Tämän lisäksi tarvitaan hyvin määrätietoinen ja kurinalainen linja.

"Tämä saattaa kuulostaa tosi kyyniseltä, mutta meillä jokaisen Instagramissa julkaistavan kuvan tarkistaa 10 ihmistä. Jokaisen kuvatekstin hyväksyy viisi ihmistä."

Na-kd.com käyttää rahaa mielipidevaikuttamiseen. Vanhatapio kertoo, että tavaraa annetaan vuosittain noin 18 000 dollarin edestä ihmisille, joiden uskotaan antavan näkyvyyttä Na-kd.comille. Tällä tähdätään somesuosioon.

Vanhatapio uskoo, että vain hyvällä tuotteella on loppujen lopuksi merkitystä.

"Jos sinulla on huono tuote tai merkki, eivät he (mielipidevaikuttajat) pidä niitä vaatteita. Eivät vaikka maksaisit heille. Suosion täytyy olla orgaanista."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.