Media

M&M 12.1. 09:16

Vihreää valoa digilehtien ja -kirjojen alv:n laskemiselle – Medialiitto: "Olennaista on, että lukemisen verotus ei enää kiristy"

Colourbox

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) kertoi keskiviikkona, että hallitus on valmis alentamaan digilehtien ja -kirjojen arvonlisäveroa. Medialiitto pitää päätöstä tervetulleena media-alalle.

Helsingin Sanomat kertoi keskiviikkona, että valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) on päättänyt esittää e-kirjojen ja digilehtien arvonlisäveron alentamista painettujen julkaisujen tasolle.

Medialiitto pitää päätöstä media-alalle tervetulleena. Liitto on laskenut, että vuoden 2015 myyntitietojen perusteella alennuksen vaikutus valtion verotuloihin on noin seitsemän miljoonaa.

"Digilehtien ja kirjojen alv:n laskeminen keventää mediatuotteiden kuluttajaverotusta pieneltä osin, mutta tärkeintä on, että se poistaa keinotekoisen kynnyksen digitaalisen sisältömarkkinan kehitykseltä", Medialiiton hallituksen puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi sanoo tiedotteessa.

"Digitulojen osuus kasvaa vuosittain, ja edullisempi hinta myös vauhdittaa markkinan kasvua. Olennaista on, että lukemisen verotus ei enää kiristy julkaisumuodon muuttuessa paperista digitaaliseksi",  toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Digitaalisten kirjojen sekä sanoma- ja aikakauslehtitilausten arvonlisävero on 24 prosenttia. Vero alenee vuoden 2018 alussa 10 prosenttiin, mikäli EU-komission esitys alentamisesta menee tänä vuonna läpi unionin päätöksentekoelimissä.

"EU-päätös ja sen mukainen Suomen ratkaisu ilmentävät halua pitää kotimainen, laadukasta ja luotettavaa sisältöä tuottava media-ala elinvoimaisena ja moniarvoisena. Se on tärkeää sivistyksen, kulttuurin ja toimivan demokratian kannalta", Kangaskorpi linjaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.