Tapahtumat

Saara Koho 11.1. 14:33

Voisiko Lux Helsinki kestää pidempään? "Viisi päivää ei rasita kohtuuttomasti alueen asukkaita"

Kirsi Tuura / Visit Helsinki
Lux Helsinki keräsi arviolta puoli miljoonaa kävijää.

Tapahtumatuottaja Emma Lumme kertoo, että valotaidefestivaalin pituutta arvioidaan joka vuosi. Lyhyellä kestolla on monta käytännön syytä.

Lux Helsingin valot sammuivat alkuviikosta. Yhdeksättä kertaa järjestetty valotaidefestivaali kesti tänä vuonna viisi päivää, torstaista maanantaihin.

Kauppatorin ja Kruununhaan alueelle painottunut taidereitti keräsi arviolta yli puoli miljoonaa käyntiä. Näytillä oli kaikkiaan 15 valotaideteosta.

Lux Helsinki on timantti yössä, valopilkku Helsingin synkässä talvessa. Mutta miksi se kestää vain viisi päivää?

Eikö olisi sekä valotaiteilijoiden että Helsingin kaupungin etu, että mahdollisimman moni kaupunkilainen ja turisti ehtisi nähdä teokset?

Tapahtumatuottaja Emma Lumme Visit Helsingistä sanoo, että Lux Helsinki on ennen kaikkea sosiaalinen ulkoilutapahtuma.

Järjestäjät haluavat luoda kaupungille festivaalitunnelman ja saada ihmiset liikkeelle kohtaamaan toisiaan. Se ei kokemuksen mukaan onnistu, jos tapahtuma kestää pidempään.

Lumme huomauttaa, että festivaalin järjestäminen vaatii tapahtuma-alueella keskustassa erikoisjärjestelyjä sekä julkisen että yksityisen liikenteen reiteille. Moniin teoksiin kuuluu myös ääni.

"Viisi päivää on aika, joka ei kohtuuttomasti rasita alueen asukkaiden elämää."

Kesto on myös budjettikysymys. Kun tapahtuma on lyhyt, pienempi osa sen budjetista menee laitteiden vuokriin ja järjestysmiesten, vartijoiden sekä teknikoiden palkkoihin. Näin jää isompi lohko käytettäväksi varsinaiseen taiteelliseen sisältöön.

Lux Helsingin pituutta arvioidaan kuitenkin joka vuosi. Lumme kertoo, että tällä hetkellä pohditaan keston pidentämistä kävijöitä osallistavilla projekteilla, yksittäisillä oheistapahtumilla ja Lux In -näyttelyn sijoittamisessa strategisesti oikeaan ajankohtaan.   

"Pyrkimyksenä on tehdä entistä enemmän yhteistyötä myös HAM:n ja Helsingin kaupunginmuseon kanssa. Yksi henkilökohtainen haaveeni olisi viedä teos maanalaiseen Helsinkiin."

Lux Helsinkiä ei tällä hetkellä juurikaan markkinoida ulkomaalaisille turisteille, koska tapahtumalla ei ole siihen resursseja.

Lumme toteaa, että vaikka valofestivaaleja syntyy nyt ympäri maailmaa, valolla on pohjoismaalaisille aivan erityinen merkitys pimeiden talvikuukausien takia.

Tämän vuoden tapahtuman järjestelyt sujuivat hänen mielestään kaikin puolin hyvin, vaikka jonoja syntyi.

"Pääasia on, että jonot saadaan liikkumaan ripeästi. Siinä mielestämme onnistuimme kohtuullisen hyvin."

Kaikkiin sisäpihakohteisiin pääsi tutustumaan koko tapahtuman ajan 5–15 minuutissa.

"Sisäpihojen käyttäminen on dramaturginen valinta, joka vaikuttaa siihen, kuinka teos koetaan. Teosta jonotetaan katsomaan tietämättä tarkkaan, mitä sisäpihalta paljastuu."

Lux Helsingin järjestää Helsingin kaupunki. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Seuraavan kerran valotaidefestivaali pidetään tammikuun 2018 alussa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.