Markkinointi

M&M 16.2. 12:50 päivitetty 3.3. 15:39

VR sysää kivimiehet syrjään uudessa hintakampanjassa - "Katse oli käännettävä asiakkaisiin"

Henrik Muukkonen
VR juhlisti alennettuja hintoja Helsingin Rautatieasemalla tiistaina. Tilaisuudessa jaettiin kuluttajille liukureita. "Liukereihin liittyy symboliikkaa: hinnan laskeminen ja mäen laskeminen ovat teemoina sellaisia, jotka sopivat tähän ajankohtaan", sanoo VR:n markkinointi- ja verkkomyyntijohtaja Minna Miettinen.

Hintojen alennuspaineet saivat VR:n nostamaan kuluttajien toiveet uuden lippukampanjan keskiöön.

VR on ilmoittanut pudottavansa kotimaan kaukoliikenteen junalippujen hintoja. Samalla junakonserni lanseeraa kuluttajille kaksi lippuvaihtoehtoa: Säästölipun ja Peruslipun.

Uudistuksestaan VR viestii näyttävällä Kuuntelimme suomalaisia - Pysyvästi lasketut hinnat -kampanjalla kaikissa viestintäkanavissaan.

Tänään tiistaina 16. helmikuuta julkaistussa tiedotteessa konserni myöntää, että suomalaiset ovat jo pitkään odottaneet edullisempia junalippuja. VR:n markkinointi- ja verkkomyyntijohtajan Minna Miettisen mukaan toive Kuuntelimme suomalaisia -kampanjalauseen käyttämisestä onkin tullut VR:ltä itseltään kampanjasuunnittelijoille.

"Aiemmin VR on nojannut hyvin vahvasti kivimiehiin markkinoinnissa. Nyt kuitenkin koimme, että kivimiehet on tässä tilanteessa pidettävä omalla korokkeellaan ja katse käännettävä asiakkaisiin", Miettinen sanoo M&M:lle.

"Olemme tutkineet asiakkaita paljon viime keväästä lähtien. On selvitetty kuluttajien hintajoustoa, odotuksia tuotteille ja käyty läpi sitä, mikä on asiakkaille hinnan lisäksi olennasta: matkustusmukavuus, aikataulut ja matka-ajat. Halusimme jatkaa asiakaskeskeistä teemaa hintakampanjassa ja hyödyntää näitä elementtejä myös viime vuoden puolella aloitetussa ja varmaankin useita vuosia vedettävässä uudistusportfoliossa."

Kampanjassa lead-toimistona on toiminut VR:n markkinointikumppani TBWA\Helsinki. Lisäksi uudistuksessa on ollut mukana useita muita yhteistyökumppaneita viestinnän ja digitalisaation saralla, sanoo Miettinen. 

Lippu-uudistuksen myötä hinnat laskevat VR:n mukaan keskimäärin neljänneksellä.

Miettinen haluaa korostaa, että VR:n uudistuskampanja ei ole vain markkinoinnin hanke, vaan tavoitteena on matkustusliikenteen uudistuminen kokonaisuutena.

"Tämä ei ole vain markkinoinnin asia, vaan kyse on tuotteista itsestään. Siitä, millä tavalla ja minkälaisilla aikatauluilla ajamme junia - ja minkälaisilla uusilla tuotteilla, kuten viime viikolla aloittanut Turku Express -juna."

VR kertoi hintauudistuksestaan tiistaiaamuna ensimmäisenä Periscope-videopalvelussa. Miettisen mukaan avauspaikka heijastelee VR:n uudistushalua.

"Haluamme testata omalta osaltamme vaihtoehtoisia medioita ja kertoa myös tällaisilla pienillä valinnoilla uudesta VR:stä. Pyrimme löytämään uusia yleisöjä."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö