Kansalaisjournalismi

Matti Virtanen 3.10. 14:53 päivitetty 3.10. 15:55

VRLeaks teki itsensä tarpeettomaksi - valtio toteutti vuotosivuston toiveet

Kuva Mikko Nymanin Facebook-profiilista
Rautatieharrastaja ja freelance-toimittaja Mikko Nyman perusti syksyllä 2011 nettiin VRLeaks-nimisen vuotosivuston, joka houkutteli rautatieyhtiön henkilöstöä kertomaan työpaikkansa asioista.

Kaksi innokasta kansalaisjournalistia ja pikkurahalla ylläpidetty nettisivusto vauhdittivat VR:n historian suurinta uudistusta.

Freelance-toimittaja Mikko Nyman, 40, lukee opposition tuoretta välikysymystä hämmentyneenä:

"Jostain syystä oppositio ei näe - tai halua nähdä - sitä mahdollisuutta, että uudistus voi kasvattaa rautateiden markkinaosuutta ja lisätä työpaikkoja."

Eduskunta käsittelee tiistaina välikysymystä, jossa moititaan hallituksen suunnitelmaa rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle ja valtion rautatieyhtiö VR:n pilkkomista. Hallituksen luottamuksesta äänestetään keskiviikkona.

Rautatieharrastaja Nyman on seurannut VR-keskustelua viimeksi kuluneet kuusi vuotta poikkeuksellisen innokkaasti. Hän perusti syksyllä 2011 nettiin VRLeaks-nimisen vuotosivuston, joka houkutteli rautatieyhtiön henkilöstöä kertomaan työpaikkansa asioista.

Päätoimittajaksi ryhtyneen Nymanin avuksi tuli pian mukaan toinen rautatieharrastaja Antti Ojala. Kaksikko on julkaissut kuuden vuoden aikana lähes sata juttua, jotka ovat antaneet melko synkän kuvan VR:n toiminnasta.

"Mielestämme VR:n toiminnassa oli paljon epäkohtia. VR:stä oli tullut valtio valtiossa. Julkisuudessa kaikki tiedot yhtiöstä olivat VR:n itse antamia tietoja; kukaan ei suhtautunut siihen riittävän kriittisesti."

Nymanin mielestä kyseessä oli tilanne, jossa "häntä heiluttaa koiraa". VR kertoi itse omistajalleen eli valtiolle miten asiat pitäisi hoitaa, ja julkisuus toisteli yhtiön antamia tietoja.

Kaiken kukkuraksi eduskunnassa toimi vahva VR-puolue, joka ymmärsi aina ensisijaisesti yhtiön etua. Välikysymyksen tekstistä Nymanille tulee tuttu vaikutelma: "VR-puolueen ääni kuuluu edelleen. Välillä tuntuu siltä, että tekstiä on kirjoitettu Vilhonkatu 13:ssa."

Osoitteessa sijaitsee toistaiseksi VR:n pääkonttori. Ensi vuonna sen on määrä muuttaa Yleltä vapautuneisiin tiloihin Länsi-Pasilaan.

Tekoviikset toivat kävijöitä

VRLeaksin alku oli vauhdikas. Nyman sai jostakin salassa pidetyn VR:n johdon palkitsemissuunnitelman, johon myös valtamedia tarttui. Myös salassa pidetty kysely VR:n henkilökunnan työtyytyväisyydestä - tai pikemminkin tyytymättömyydestä - vuoti julkisuuteen VRLeaksin kautta.

"Henkilöstön pahoinvoinnista kirjoittaminen oli iso juttu – koskaan aiemmin sitä ei ollut tuotu julkisuuteen, ja henkilökunta huomasi, että nyt heillä oli VRLeaksin ansiosta edes joku henkireikä."

Keväällä 2012 Nymanin sivusto oli valtakunnallisen huomion keskipisteenä.

"Saimme tietää, että VR oli vakoillut sairauslomalla olevia työntekijöitään. Yhtiö oli lähettänyt yksityisetsivän salakuvaamaan epäilemiään henkilöitä. Teimme tästä salakuvaamisesta myös tutkintapyynnön poliisille, mutta syyteoikeus oli vanhentunut."

"Kiinnostus VRLeaksia kohtaan lisääntyi huomattavasti, kun Helsingin Sanomat jatkoi juttuamme kertomalla, että VR:n turvamiehet olivat käyttäneet peruukkeja ja tekoviiksiä vakoillessaan taskuvarkaita. nE Tekoviikset toivat meillekin paljon uusia kävijöitä. Parhaimmillaan meillä oli kymmeniätuhansia lukijoita."

VR yritti olla noteeraamatta vuotosivustoa, joka toi yhtiölle ikävää julkisuutta. Vaikeneminen ei kuitenkaan onnistunut. Kun silloinen toimitusjohtaja Mikael Aro oli maaliskuussa 2012 Ylen haastateltavana yhtiön 150-vuotisen merkkipäivän vuoksi, Nyman yllättyi.

"Avasin television ja satuin näkemään haastattelun. Yli puolet sen ajasta käsitteli VRLeaksia. Olihan se kieltämättä hyvä tunne", Nyman kertoo.

Hän haluaa saman tien torjua epäilyt, että VRLeaks olisi mikään vainosivusto, jolla olisi henkilökohtainen agenda tai kaunaa toimitusjohtaja Aroa kohtaan. "Ei meillä ole mitään muuta kuin journalistinen tavoite: halusimme nostaa esiin ongelmina pitämiämme asioita."

"Eikä meillä ole mitään VR:ää vastaan sinänsä, ei edes monopolia vastaan, mutta tämä monopoli on johtanut ongelmiin. Yhtiö on käyttänyt asemaansa omaksi hyväkseen ja unohtanut muiden sidosryhmien edut", Nyman sanoo.

Hän korostaa, että yhtiön ongelmat johtuivat rakenteesta. "Jos olisin itse ollut VR:n pomona, niin olisin varmaan toiminut samalla tavalla kuin Aro", Nyman myöntää.

Myytti kannattavuudesta

Nymanin ja Ojalan kansalaisjournalismia vaikeutti se, ettei yhtiö halunnut olla missään tekemisissä heidän kanssaan. "Yhdessä vaiheessa VR:n viestinnästä sanottiin suoraan, että he eivät saa olla missään tekemisissä VRLeaksin kanssa."

Vauhdikkaan alun jälkeen VRLeaks keskittyi perkaamaan VR:n taloutta. Nymanin mukaan yhtiö piti yllä käsitystä, että se on valtiolle hyvinkin tuottoisa yhtiö. Totuus oli hänen mielestään toinen:

"Puheet VR:n suuresta kannattavuudesta ovat vain muutaman viime vuoden ansiota. Todellisuudessa kukaan ei ole rikastunut VR:n toiminnasta. Kaiken lisäksi yhtiön kaksi suurinta asiakasta eli liikenne- ja viestintäministeriö ja pääkaupunkiseudun paikallisliikenne HSL toimivat verorahoilla."

Aron toimikaudella VR onnistui keräämään rahaa, jota se sanoi tarvitsevansa veturihankintoja varten. VRLeaks kyseenalaisti yhtiön perustelut, ja omistaja näytti olevan samaa mieltä. Valtio on viime vuosina ottanut yhtiöstä huomattavasti aiempaa suurempia osinkotuloja.

"VR:n osingot ovat kolme vuotta olleet samalla tasolla kuin vuotuinen ostoliikenne, eli noin sata miljoonaa euroa. Sitä ennen tuotto oli hyvin vähäistä, eli VR ei todellakaan ollut mikään rahasampo."

Kehuja Bernerille

VRLeaksissa harmiteltiin pitkään sitä, että valtion ja VR:n välinen sopimus myönsi VR:lle henkilöjunaliikenteen yksinoikeuden vuoden 2024 loppuun saakka. Vuonna 2015 aloittaneen uuden hallituksen liikenneministeri Anne Berner (kesk) kuitenkin yllätti.

Hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. | Kuva: Joel Maisalmi

 

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti lokakuussa 2015, että "kilpailun avaaminen edellyttää nykyisten sopimusten uudelleen tarkastelua ja neuvottelemista korvaavista sopimuksista."

Harva otti ilmoitusta aivan vakavasti, mutta tänä keväänä hallitus pani asiaan vauhtia, ja elokuussa Berner täsmensi hanketta: Kilpailu avataan ensimmäisenä Etelä-Suomen taajamaliikenteessä jo 2020-luvun alussa. Liikenneministeriö ilmoitti myös, että VR:stä erotetaan kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöt.

Nymanin mielestä hanke on kannatettava: "Valtakunnallisen monopolin purkaminen on paikallaan. Henkilöstö voi ensimmäisen kerran kilpailuttaa työnantajia.  Aiemmin tyytymättömät rautatieläiset ovat vain voineet marmattaa VR:n kahvilassa. Kilpailu voi tuoda heille myös aivan uusia työpaikkoja."

Vuotosivustoa ylläpitäviltä kansalaisjournalisteilta ei ensimmäisenä odottaisi näin myönteistä asennetta hallitusta kohtaan. Oletteko todellakin ministeri Bernerin kanssa todella samaa mieltä?

"Pidämme valittua linjaa oikeana. Se on hallitusohjelman mukainen", Nyman vastaa.

Outo välikysymys

Opposition välikysymys sisältää hänen mielestään omituisia väitteitä, kuten sen että VR:n pilkkominen johtaisi "yhtiön arvon romahdukseen ja sen osingonmaksukyvyn heikkenemiseen."

Nymanin mukaan tämä teksti on kuin suoraan VR:n omista papereista: "Täytyy muistaa, että uudistuksessa ei ole kysymys yksityistämisestä vaan yhtiöittämisestä, VR:n jakamisesta kolmeen osaan. Ei se pienennä kansallisomaisuutta lainkaan."

"Uudistuksen jälkeen valtion kalustoyhtiö alkaa vuokrata vaunuja ja vetureita, eli siitä tulee jo tuottoa, jota aiemmin ei ole ollut olemassakaan."

"Rantaradan osalta välikysymyksessä sanotaan, että sille ei tulisi yhtään uutta junaa lakkautettujen vuorojen tilalle. Miten ne voivat tämän tietää? Kaikille operaattoreillehan tulee velvoiteliikennettä hoidettavaksi. Ei siitä voi luistaa irti."

Eduskunta käsittelee tiistaina välikysymystä, jossa moititaan hallituksen suunnitelmaa rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle ja valtion rautatieyhtiö VR:n pilkkomista. Hallituksen luottamuksesta äänestetään keskiviikkona. | Kuva: Jarno Juuti

 

Myös epäilyt alueellisten kilpailutusten toimivuudesta ovat Nymanin mielestä turhia: "Alueellinen monopoli toimii sosiaali- ja terveyspalveluissa, joten miksei se toimisi rautateillä? Jos operaattorin toiminta ei miellytä, se ei saa seuraavaa sopimusta."

"Väitteet rataverkon korjausvelan unohtumisesta ovat myös vääristelyä. Eiväthän operaattorit pidä yllä rataverkkoa nytkään."

Oppositiolla ei Nymanin mukaan ole esittää vaihtoehtoista suunnitelmaa henkilöliikenteen yksityistämiselle, vaikka välikysymyksessä suhtaudutaankin periaatteessa hyväksyvästi kilpailun avaamiseen.

Monopolin luonnonlaki

Asiat ovat siis kehittyneet juuri siihen suuntaan, jota VRLeaks on vaatinut yli viiden vuoden ajan. Viime aikoina vuotosivusto onkin ollut hiljainen - tuorein kirjoitus on viime marraskuulta, ja siinä kerrotaan miten VR yritti loppuun asti pitää kiinni monopoliasemastaan liikenneministeriön suunnittelemissa MaaS-palveluissa.

MaaS on lyhenne sanoista Mobility as a Service eli liikenne palveluna. Siinä asiakas voi joskus lähitulevaisuudessa ostaa samalta operaattorilta yhdistelmän erilaisia matkaosuuksia ja maksaa kaiken kerralla.

VR hävisi Nymanin mukaan senkin kamppailun, mutta hän ei silti suostu sanomaan, että yhtiö olisi toiminut väärin.

"VR toimii oman etunsa mukaisesti, juuri niin kuin monopoliyhtiön tuleekin: se maksimoi voitot minimoimalla tarjonnan. Monopoli muuttuu ajan myötä ahneesta entistäkin ahneemmaksi ja sen nälkä kasvaa kasvamistaan. Tämä ei kuitenkaan ole VR:n syy, se on monopolin luonnonlaki."

Nyman lupaa jatkaa VRLeaksin toimintaa, jos aihetta ilmenee, mutta se ei lähde kilpailemaan perinteisen median kanssa "nyt kun perinteinen media on hoitanut uutisoinnin niin hyvin".

"VRLeaksin julkaisukynnys on nykyään niin korkea, että saa olla melkoinen juttu ennen kuin me kirjoitamme mitään", Nyman sanoo.

Entä olivatko VR:n uudistukset vuotosivuston ansiota? Ihan niin suuri kuvitelmia Nymanilla ei sentään ole. Viime vuosien muutoksiin vaikutti todennäköisesti ennen muuta linja-autoliikenteen aloittama hintasota.

"En todellakaan tiedä, mitä vaikutusta meillä on ollut, mutta olemme ainakin olleet mukana parantamassa asioita. Henkilökunnan kyttäämisestä ja vakoilemisesta en ole kuullut mitään sen jälkeen kun julkaisimme juttumme."

"Ratkaisukeskeistä"

Tuli jatkoa tai ei, VRLeaksista jää joka tapauksessa kappale suomalaisen kansalaisjournalismin historiaan. Nyman ja Ojala onnistuivat harrastuspohjalta ja parin sadan euron budjetilla tuomaan julki asioita, jotka olivat jääneet isoilta tiedotusvälineiltä huomaamatta.

"Aikaa tähän tietysti on kulunut, mutta ei duuni ole hukkaan mennyt."

Sivuston menestykseen ei Nymanin mukaan liity mitään salaisuuksia: "Teimme heti alussa selväksi, että vuotajille tarjotaan ehdoton lähdesuoja. Ja se on pitänyt. Tietääkseni kukaan ei ole yrittänyt sitä murtaakaan. Turha yrittääkään."

VRLeaks on muutenkin noudattanut Julkisen sanan neuvoston laatimia journalistin ohjeita, vaikka se ei olekaan neuvoston jäsen.

"Laatu varmistetaan jatkossakin maalaisjärkeä käyttäen ja journalistin ohjeita kunnioittaen", hän lupaa. "Tavoitteemme on alusta asti ollut ratkaisujen hakeminen ongelmiin, ei pelkkä paljastaminen."

"Jos joku haluaa ottaa VRLeaksista mallia, niin ei minulla ole paljon neuvottavaa. Kannattaa olla reilu kaikkia kohtaan, mutta rohkea julkaisupäätöksissä. Eikä saisi liioitella, vaan antaa asioiden puhua puolestaan."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.