Graafinen suunnittelu

M&M 1.2.2016 16:58 päivitetty 3.3.2016 15:38

Vuoden graafikko 2016 on Pekka Toivonen

Dora Dalila

Pekka Toivonen on jättämässä jäähyväisiä graafiselle suunnittelulle. Vuoden Graafikko -näyttely tulee olemaan performanssi, jossa kantaesityksen saa Toivosen monimediallinen My Signs -teos.

Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafia on valinnut Pekka Toivosen Vuoden graafikoksi 2016.

"Pekka Toivonen (s. 1979) on graafisen suunnittelun kunnianhimoinen rokkistara, joka on kärsinyt ja taistellut alan puolesta. Toivonen tuntee suunnittelun säännöt ja perinteen, mutta soveltaa niitä tuoreella tavalla", perustelee Vuoden Graafikko -työryhmä valintaansa.

Toivonen on tunnettu muun muassa AD:n tehtävistä FAT, Kasino A4 ja Huili-lehdistä.

Toivonen on jättämässä jäähyväisiä graafiselle suunnittelulle ja suuntaamassa enemmän musiikin ja videotaiteen saralle. Toukokuussa 2016 järjestettävä Vuoden Graafikko -näyttely onkin performanssi, jossa kantaesityksen saa Toivosen monimediallinen My Signs -teos.

My Signs -teoskokonaisuuden keskiössä ovat Toivosen suunnittelemat merkit, logot, symbolit ja tunnukset.

"Nämä ovat graafisen urani isoimpia hittejä", Toivonen kertoo tiedotteessa.

Teoskokonaisuuden sävellystyöstä, sovituksesta ja ohjauksesta vastaa Toivonen. My Signs -teos on Toivosen mukaan "absurdia sirkusta".

Teoskokonaisuuden yhteydessä julkaistaan "vielä yksi lehti", käsiohjelma ja katalogi.

My Signs esitetään Helsingissä Temppeliaukion kirjossa 11. toukokuuta.

Grafia ry:n Vuoden Graafikko -palkinto jaetaan vuosittain ansiokkaasta ja tuloksellisesta työskentelystä graafisen suunnittelun alueella tai muusta toiminnasta suomalaisen graafisen suunnittelun tason ja arvostuksen kohottamiseksi.

Vuoden 2015 työryhmään kuuluivat Jesse Auersalo, Ilona Ilottu, Kalle Kotila, Anja Reponen ja Aki Suvanto.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.