Kommentti

M&M 15.2. 11:35 päivitetty 15.2. 12:13

Vuoden Toimiston risut ja ruusut

Karoliina Paavilainen
Olli Harma on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

"Uskon, että kisalla voisi olla potentiaalia olla yksi kolmesta kotimaan tärkeästä kisasta", sanoo Tommi Laiho.

Viime perjantaina M&M oli mukana järjestämässä Suomen ensimmäistä Vuoden Toimisto -tilaisuutta.

Siellä esiteltiin Ruotsista tuotuun Årets Byro -tutkimukseen perustuvan markkinointiviestintäalan asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia.

Toimistot ja näiden asiakkaat juhlivat, ja Alma Median sponsoroiman tilaisuuden musiikkitarjonnasta vastasi osuvasti poptähti Alma.

Juhlatunnelmien laskeuduttua on aika perata hieman hankkeen onnistumista.

Kysyin näkemyksiä parilta tutkimuksessa menestyneeltä toimistolta ja parilta, jotka eivät nousseet arvosanoissa kärkeen.

Alla on heidän esittämiään ruusuja ja risuja sekä kunnianhimoisia kehitysideoita.

Keskustelu jatkukoon.

Ruusuja

"Kisan keskeisin merkitys on antaa asiakkaille ääni ja mahdollisuus kehittää koko toimistokenttää. Sellaiseen on aina tarvetta, ja siksi hanke on kannustettava", toteaa mainostoimisto Folk Finlandin toimitusjohtaja Tommi Laiho.

Asiakas maksaa meidän palkkamme tällä alalla", lisää mediatoimisto Toinen PHD:n toimitusjohtaja Sanna Myller.

Samaa mieltä on viestintätoimisto Ellun Kanojen perustaja Kirsi Piha.

"Asiakas tuli framille, ja se on hyvä asia. Uskoisin, että suurin osa toimijoista tekee myös omaa asiakastyytyväisyystutkimusta, mutta tässä tuotiin toimialan asiakastyytyväisyys esille", Piha kiittelee.

Mikäli toimisto ei ole kattavasti tutkinut asiakastyytyväisyyttä, Vuoden Toimisto -tutkimus tarjosi juuri tähän mahdollisuuden. Hintaa tutkimustuloksille kertyi 4000 euroa.

Tämä kiinnosti valtaosaa osallistuneista 45 yrityksestä. Kaikki eivät raporttia ostaneet.

"Paras asia Vuoden Toimisto -kisassa olisi ollut se seikkaperäinen raportti omasta toiminnasta ja sen kehittämisestä. Allekirjoittaneen toimiston vastaajia oli niin vähän, että siitä ei olisi saanut luotettavaa työkappaletta omalle toiminnalleen", kommentoi Sanna Myller.

Risuja

Osalla toimistoista oli haasteita saada kaikkia asiakkaita mukaan. Pulma liittynee varsin perusteelliseen tutkimuslomakkeeseen.

"Sain asiakkaalta kesken prosessin viestin, että liian pitkä lomake, en valitettavasti ehdi vastaamaan, sorry", kertoo mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio.

"Kun kyse on asiakastyytyväisyyskyselystä, ei tähän osallistuminen ainakaan saisi huonontaa asiakaskokemusta", muotoilee Kirsi Piha.

Kallio huomauttaa, että kun N-määrät ovat pienet, niistä ei riitä kattavuutta ranking-listojen tekemiseen. Näin toki M&M ei tutkimuksessa tehnytkään, vaan framille nostettiin vain muutamia parhaiten menestyneitä, toki myös yksi parhaat arvosanat saanut per kategoria - muuten gaalasta olisi kaikki draama puuttunut.

M&M pyrki tulosten esittelyssä lähinnä kertomaan, millä menestyjät ovat hyvät arvosanansa ansainneet - ja palvelemaan täten koko alaa.

Shortlistojen esittely herättää tietysti kysymyksiä kattavuudesta, varsinkin kun kategoriat ovat Suomen kokoisessa maassa pieniä. Kategoriarajat tuottavat aina päänvaivaa yrityksille alan kisoissa.

"Jos Suomessa Hasan ei listalle nouse, on kulisseissa ihmetystä siitä, miten aito tulos on. Onko se sattumaa, vai onko jollain toimistolla vain paremmat tavat kannustaa omia asiakkaitaan vastaamaan. Olisiko syytä tutkia alan top viisi yritystä joka tapauksessa", Sanna Myller pohtii.

Kolmen pääkisan joukkoon

Kritiikkiä kirposi siitäkin, että shortlistalle pääsyn perusteluissa mainittin projektinhallintaa ja edullisia hintoja. Nämä eivät ole kunnianhimoisimpia määreitä, joiden perusteella markkinointialaa tulisi Suomessa kehittää. 

Todellisuudessa ne olivat kuitenkin vain satunnaisia poimintoja. Menestystä ei kisassa herunut ilman laatua, liiketoiminnan edistämiskykyä ja luovuutta.

Kun tutkimushanketta viedään eteenpäin, monen vastaajan mielestä siinä voitaisiin nykyistäkin enemmän korostaa laatua ja luovuutta.

"Kisalla voisi olla selkeä oma ääni, eli mitä se haluaa saada aikaiseksi Suomen markkinassa. Sen tavoite voisi olla esimerkiksi tehdä Suomesta huippuoluokan markkinointimaa. Silloin tutkimuksen kysymykset ja palkinnotkin valjastettaisiin vain ja ainoastaan tätä tavoitetta varten", visioi Tommi Laiho.

Sanna Myller ottaisi tutkimuksen taakse alan järjestöt kuten IAB:n, MTL:n ja MARKin.

"Saataisiin yksi agenda tukemaan tuntua vakavasta ja isosta kisasta."

Sopivalla kehitystyöllä Vuoden Toimisto voi vielä nousta alan ehdottomaan kärkeen.

"Uskon, että kisalla voisi olla potentiaalia olla yksi kolmesta kotimaan tärkeästä kisasta Vuoden huippujen ja Effien ohella. Siihen on toki vielä matkaa", summaa Tommi Laiho.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

20.07.2017 14:14

Tulevatko maksumuurit myös Facebookiin?

Facebook käy paraikaa neuvotteluja eri mediatalojen kanssa erilaisista maksumuuriratkaisuista. Tuloksia saatetaan nähdä koekäytössä jo lokakuussa.