Aluevaltaukset

Maija Tamminen 2.12. 08:22

Vuokraturva-yhtiöiltä erikoinen aluevaltaus - "Kaikki lähti parista lauseesta, jotka Martti Syrjä kirjoitti minulle"

Aleksi Poutanen
Timo Metsola

Toimialarajat paukkuvat, kun pankit laajenevat sairaaloiksi ja kauppayhtiöt pyrkivät medioiksi. Liittyykö samaan jatkumoon nyt myös vuokravälitys- ja asuntosijoituspalvelut? Vuokraturva-yhtiöt julkaisi albumillisen musiikkia.

Uusi aamu ei koskaan ole toinen eilinen // Uusi rakkaus ei voi koskaan polttaa niin kuin se entinen// ja taas kerran herään erilaiseen ihmiseen // jotain muuttuu mutta jotain silti jää niin ennalleen.

Näin laulaa Vuokraturva-yhtiöiden toimitusjohtaja Timo Metsola Pakoon itseltään -kappaleellaan keskiviikkona julkaistulla Lintuja Tuulessa -albumilla.

Eri musiikkityylejä yhdistelevän, kokeellisen levyn myötä Vuokraturva-yhtiöt laajentaa Metsolan mukaan musiikkibisnekseen. Metsolan lisäksi levyllä esiintyvät ammattimuusikot Sani, Tapio Liinoja ja Pertti Jalonen.

Levyn kappaleista 12 on Metsolan itsensä säveltämiä ja kaksi muiden käsialaa. Tuottamisesta on vastannut Teoston hallituksen puheenjohtaja Kim Kuusi.

Levyn julkaiseminen on uniikki avaus asuntoyhtiöltä. Kenen idea levy oli, Vuokraturva-yhtiöiden Timo Metsola?

”Tässä on sellainen tausta, että levyllä on yksi edesmenneen vaarini säveltämä kappale.

Olin häntä katsomassa kuolemaa edeltävänä päivänä yhdeksän vuotta sitten. Hän oli tuolloin jo hyvin heikossa kunnossa. Hän sanoi minulle, että on niin iloinen, kun osaan hänen säveltämänsä kappaleen. Että se jää elämään, vaikka hän kuolee. Päätin taltioida kappaleen, jonka enää vain minä osasin. Sitten kuitenkin tuli finanssikriisi ja hirveä turbulenssi toimialalle. Se idea jäi moneksi vuodeksi. Asia on painanut minua ja ollut sellainen täyttämätön kunnianvelka.”

Miksi päädyitte toteuttamaan kokonaisen albumin?

"Kaikki lähti parista lauseesta, jotka Eppujen Martti Syrjä kirjoitti minulle viime vuonna soitettuaan yksityistilaisuudessa: ”On vain tämä elämä ja kaikki mikä on siinä mahdollista. Jos sen elämänsä on hoitanut kunnialla niin liput liehuvat tuonpuoleisessa.”

Silloin ajattelin, että kyllä minun pitää saada tämä asia hoidettua.

Otin yhteyttä oman alansa guruun Kim Kuuseen ja aloimme käydä läpi vaarin säveltämää Iltapäivä Tähtitorninkadulla -kappaletta. Sitten tuli puheeksi, että vaarin isäkin on säveltänyt kappaleen. Siihen tarvittaisiin sitten jo orkesteri. Kun aloimme valmistella Isoisän valssia levylle, sain otettua puheeksi, että minulla on pöytälaatikossa itsellänikin yhtä ja toista.

Nuorena haaveilin, että minusta tulisi muusikko. Sitten minusta tuli yrittäjä - ja nykyisin työskentelen lähinnä konttorirottana ja tuijotan toimistossa ruutua."

Mitä levyn julkaiseminen tarkoittaa yhtiön kannalta?

"Halusimme levylle erilaista musiikkia kokeillaksemme, löytääkö jotkut näistä tyyleistä yleisönsä. Sitten jos löytää, tehdään lisää. Tietyt suunnitelmat on jo toisen levyn suhteen.

Jos tässä 20 vuoden aikana olen oppinut, niin sen, että ei kannata tehdä asioita samalla tavalla kuin kaikki muut. Eihän maailma sellaisia nosta, jotka tekevät asiat samalla lailla kuin kaikki muutkin. Jos ei ole rohkeutta ottaa riskejä ja tehdä erilaisia juttuja, sinne sitä jää suuren massan sekaan jurnuttamaan."

Tarkoittaako tämä, että Vuokraturva-yhtiöt tavoittelee levymerkin asemaa?

"Se on ennenaikaista, täytyy joku suhteellisuudentaju kuitenkin säilyttää.

Musiikkibisnes on ollut aina raadollista ja entistä raadollisemmaksi käynyt. Koska meillä on paljon muuta liiketoimintaa, tämä on riski, jonka pystymme ottamaan. Yritämme kaikkemme ja katsomme minne se kantaa."

Mikä levyn tavoite siis on?

"Mihin nyt musiikin tekemisellä pyritään? Rahaa ajatellen on tosi hankala tehdä yhtään mitään taidetta. Yleensä yleisön löytää, kun koittaa tehdä vain mahdollisimman hyvää.

On hirveän hienoa, jos levy löytää yleisönsä ja projekti on taloudellisesti kannattava - mutta kaikennäköistä muutakin toimintaa on aloitettu, eivätkä ne ensimmäiset toimintavuodet ole aina olleet kannattavia. Kun jotain uutta yritetään, ei olisi suunnaton yllätys, ettei levy heti kaikkia kuluja kattaisikaan."

Millä tavalla levyn markkinointi hoidetaan?

"Nyt se on vain laitettu Spotifyhin, levykaupat ovat ottaneet sen myyntiin, ja olemme laittaneet tiedotteen ulos. Emme ole tehneet mitään erillistä markkinointikampanjaa tälle levylle."

"Mietimme myös, että julkaisun kannalta joulukuu on hyvä aika. Tämä kenties on sellainen kohta vuotta, että myös meillä saa olla muutkin kuin asuntoasiat mielessä. Tuomme levyn mukaan Vuokraturvan ilmoitteluun juuri siinä hengessä, että elämä on muutakin kuin asuntoasioita. Ilmoituksia on tulossa reilusti ja repertuaari on käytössä Hesarin etusivua myöten."

"Loppujen lopuksi musiikki on sellaista, että se puhuu puolestaan. Jos se ei sitten puhuttele, ei siinä paljon markkinoinnit enää auta."

Minkälaisen vastaanoton olette saaneet?

"Varauduin henkisesti siihen, että vastaanotto on tämä: "Täysin naurettavaa, vitsi koko homma". Tätä ei ole kuitenkaan leikillään tehty, vaikka ei liian ryppy otsassakaan. Kaikki on tehty niin hyvin kuin on kyetty.

Tämä viimeinen vuorokausi julkistuksen jälkeen on ollut erilaista pyöritystä kuin mihin olen tottunut. Eniten lämmittää, että olen saanut alan ammattilaisilta hyvää palautetta."

"Vielä tiistaina puolen päivän aikaan ennen julkistusta soitin Jenni Vartiaiselle ja Jari Sarasvuolle levyn viimeisen ja kaikkein henkilökohtaisimman biisin samassa huoneessa, jossa päätös laittaa se levylle syntyi. Halusin katsoa heidän reaktionsa, koska ajattelin, että tässä on vielä mahdollisuus peruuttaa kaikki. Heidän kommenttinsa olivat sellaisia, että ajattelin: On vain uskallettava hypätä."