Sovellukset

M&M 19.1.2016 09:24 päivitetty 3.3.2016 15:37

WhatsApp muuttuu kokonaan ilmaiseksi - mutta mainoksia siellä ei nähdä

WhatsApp alkaa tänä vuonna kokeilla, miten sovellus taipuisi käyttäjien ja yritysten väliseksi viestimeksi.

Noin 900 miljoonan ihmisen käyttämä pikaviestisovellus WhatsApp luopuu käyttömaksustaan.

Facebookin omistama WhatsApp on tähän mennessä laskuttanut ensimmäisen vuoden käytön jälkeen dollarin suuruista vuosimaksua. WhatsApp kertoi eilen blogissaan, ettei maksujärjestely ole toiminut toivotulla tavalla, ja se vedetään pois sovelluksen kaikista versioista tulevien viikkojen aikana.

Sovelluksen perustaja Jan Koum korosti eilen Münchenissä järjestetyssä konferenssissa, ettei kaikilla käyttäjillä esimerkiksi ole luottokorttia, jolla maksaa vuosimaksu.

Mainoksia WhatsAppissa ei kuitenkaan nähdä jatkossakaan, yhtiö lupaa. Sen sijaan yhtiö alkaa tänä vuonna kokeilla, miten WhatsAppin kautta voisi olla yhteydessä sellaisiin yrityksiin ja organisaatioihin, joilta haluaa tietoa. Financial Timesin mukaan WhatsApp laskuttaisikin yrityksiä pääsystä lähes miljardin käyttäjänsä puhelimiin. 

WhatsAppin käyttäjä ja pankki voisivat esimerkiksi olla yhteydessä vilpillisten rahansiirtojen estämiseksi, lentoyhtiö voisi informoida matkustajia WhatsAppin kautta myöhästyneestä lennosta tai käyttäjä voisi varata sovelluksen kautta ravintolapöydän.

Nyt WhatsApp suunnitteleekin, millaisia uusia ominaisuuksia sen viestipalvelu tarvitsee, jotta se taipuisi myös yrityskäyttöön.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.