Mainonta

M&M 19.2. 16:09 päivitetty 3.3. 15:39

Widespacen hylännyt Alma Media: Mainostajat saavat kävijädatan meiltä suoraan

Miika Kainu

"Alman mediat tavoittavat valtakunnallisesti 80 prosenttia suomalaisista. Perinteisen suoraostamisen lisäksi Alman tarjoomaa voi ostaa ohjelmallisesti", kertoo Alma Mediaratkaisujen johtaja Tiina Järvilehto.

"Panostamme perinteisten suoramyynnin ratkaisujen lisäksi ohjelmalliseen ostamiseen, jonka näemme vähentävän mainosverkostoyhteistöiden roolia", kertoo Alma Mediaratkaisujen johtaja Tiina Järvilehto syyksi sille, että Alma Media lopettaa yhteistyön mobiilimainonnan myynnissä mobiilibrändimainonnan yritys Widespacen kanssa.

Alma Media aikoo jatkossa tarjota mobiilimainonnan ratkaisut oman valtakunnallisen mainosverkostonsa kautta. Mediatalon oma mobiilimainonnan verkosto laajenee Talentum-kaupan seurauksena Talentumin tarjooman tullessa mukaan Alman palveluihin.

"Talentumin medioiden liittyessä verkostoon mainostaja tavoittaa Alman verkostossa entistä tehokkaammin laajempia b2b-kohderyhmiä. Lisäksi on mahdollista kohdentaa erilaisiin sisältöihin Alman medioissa", Järvilehto kertoo M&M:lle.

"Alman mediat tavoittavat valtakunnallisesti 80 prosenttia suomalaisista. Perinteisen suoraostamisen lisäksi Alman tarjoomaa voi ostaa ohjelmallisesti. Olemme vahvistaneet tekemistämme useiden kansainvälisten yhteistyökumppanien, muun muassa Rubiconin ja Adformin kanssa."

Järvilehdon mukaan Alman mainostyökalujen avulla mediatalo voi profiloida "lähes 9 miljoonaa selainta perustuen reaaliaikaiseen selailukäyttäytymiseen Alman eri medioissa".

Alman vahvuus verrattuna Widespacen kaltaiseen verkostoon on Järvilehdon mukaan osio- ja yleisökohdennus, joka perustuu ensimmäisen osapuolen dataan ja siitä jalostettuun profiilitietoon.

Mainosverkostoja käyttäessä mainostajat saavat kolmannen osapuolen dataa eri medioiden käyttäjistä. Almalta mainostajat saavat kävijädatan suoraan. Tätä dataa voidaan käyttää mainonnan kohdentamiseen sekä myös kohdentamattomien kampanjoiden analysoimiseen, kertoo Järvilehto.

Mainostajille Alma tarjoaa html5-mainosten tuottamiseen tarkoitetun työkalun, jonka avulla mainostaja voi itse rakentaa toiminnallisia mainosmuotoja ja hyödyntää mobiilin ominaisuuksia, kuten paikkasidonnaisuutta, kameraa, kosketeltavuutta ja sosiaalisen median käyttöä.

Alman medioiden mobiililukijoille pyritään näyttämään visuaalisesti miellyttäviä mainoksia oikeille kohderyhmille.

Vaikka yhteistyö Widespacen kanssa nyt päättyy, niin Alma Mediaratkaisujen johtaja ei kiistä, etteikö mediatalo saattaisi tehdä tulevaisuudessa yhteistyötä Widespacen kanssa.

"Yhteistyö eri toimijoiden kanssa katsotaan aina peilaten kulloiseenkin markkinatilanteeseen ja toimijaan", Järvilehto toteaa.

Widespacelle Alman asiakkuuden menettämisellä ei ole suurta vaikutusta.

"Mobiilimainonnan kenttä elää koko ajan ja muutosta tapahtuu joka markkinalla", kertoo Widespacen Suomen ja Baltian Head of Partnerships Antti Piha M&M:lle.

Pihan mukaan globaalisti toimivan Widespacen painopiste on "jenkkien suuntaan", joten yhtiön toiminta Suomessakaan "ei ole yhdestä pelurista kiinni".

"Aiemminkin ollaan Alman kanssa tehty yhteistyötä ja oltu tekemättäkin yhteistyötä", Piha sanoo.

Markkinointi&Mainonta on osa Alma Mediaa.

Media

29.07.2016 08:42

STT: Poliisi vaatii MV-sivuston sulkemista

MV-sivuston julkaisemien asiakirjojen mukaan poliisin vaatimus liittyy epäilyihin kunnianloukkauksesta ja kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Asiasta kertoo STT.