Peliyhtiöt

M&M 13.9. 11:20

Yhden aikakauden loppu? – Prisma luopui Angry Birds -tuotteista heikon myynnin vuoksi

Juho Kuva

Tuotteita on myyty Prismoissa 4–5 vuotta. Kyseessä on pitkäaikainen ilmiö oheistuotemarkkinassa.

Peliyhtiö Roviolla pyyhkii hyvin: yritys kertoi viime viikolla listautuvansa Helsingin pörssin päälistalle. Peliyhtiön lippulaivatuotteen Angry Birdsin oheistuotekauppa on kuitenkin alkanut tökkiä.

"Angry Birds -lelut ja -mukit poistettiin Prismojen valikoimista tänä vuonna heikkojen myyntien vuoksi", SOK:n kodin ja viihteen valikoimajohtaja Ville Vahla kertoo.

Vuonna 2016 Prisman valikoimaan kuului Vahlan mukaan 10 erilaista Angry Birds -lelua. Niistä myytiin alle puolet. Mukeja oli myynnissä 6 erilaista, ja niitä myytiin samana vuonna keskimäärin 200 kappaletta tuotetta kohden.

"Varastojen tyhjentäminen on vaatinut rajua alennusmyyntiä", Vahla sanoo.

Lelujen ja mukien lisäksi Prismassa myydään muun muassa Angry Birds -elokuvaa.

"Kun elokuva lanseerattiin 2016, odotimme myös oheistuotteiden myyntien kasvavan. Elokuva myi hyvin, 10 000 kappaletta viime vuonna, mutta oheistuotteet jatkoivat laskuaan", Vahla kertoo.

Tuotteita on myyty Prismoissa Vahlan mukaan 4–5 vuotta. Kyseessä on pitkäaikainen ilmiö oheistuotemarkkinassa.

"Kun tuotteet saapuivat itse pelin huippuhuumassa kauppoihin, myynnit lähtivät hyvin lentoon. Arvelen, että Angry Birds -huuman laskun lisäksi yhtiö meni metsään runsaassa lisenssien jakamisessa. Brändin fokus katosi", Vahla sanoo.

Angry Birds -oheistuotteiden myynti on laskenut myös Keskon päivittäistavarakaupassa. Oheistuotteita myydään esimerkiksi K-Citymarketeissa.

"Edes elokuva ei nostanut myyntiä. Kysynnän laskiessa myös oheistuotteiden tarjonta on laskenut eri tuotealueilla", Keskon vapaa-ajan tavaroiden osto- ja myyntipäällikkö Heikki Kujala kertoo.

Lähde: Kauppalehti